RSS header - this is hidden

Dette blir logistikkvinnerne i framtiden

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 03.jan.2023

 

– Det er ingen som virkelig har satset på å bli størst innen tredjepartslogistikk for netthandel i Norge ennå. Å bli best på håndtering av netthandel er en utfordring for markedet, sier sjef for industri og logistikk i Malling & Co, Knut Erik Olderkjær.

Nøkkelen ligger i automatiserte lagre, som håndterer mange typer varer raskere enn ved manuell plukking, slik det foregår på de fleste norske lager i dag.

Knut

– Aktøren som blir suverent best og raskest på denne type varehåndtering vil stikke av med «alle» kundene. Per nå er det ingen i Norge som kan sies å være best i klassen på tredjepartslogistikk, sier Olderkjær.

Fra kontorer til logistikk?

En undersøkelse fra OsloMet gjort våren 2022 viser at de fleste ønsker hjemmekontor selv om påbudet etter koronarestriksjonene ble opphevet. I gjennomsnitt ønsker folk å jobbe hjemmefra to dager i uka. Resultatene styrker dermed oppfattelsen om at hjemmekontoret er kommet for å bli.

Helt på tampen av 2021 bidro Malling & Co til en undersøkelse i regi av Eiendom Norge. Her svarte nesten 80 prosent av de spurte at deres bedrift gir anledning til å jobbe hjemmefra også etter pandemien.

New call-to-action

Mange virksomheter har fått øynene opp for at de ikke nødvendigvis trenger fast kontorplass til alle sine ansatte. Det kan resultere i at det i løpet av få år kan være kontorlokaler som blir stående tomme og ubrukt sentralt i de større byene. Her kan det være muligheter for logistikkaktører, mener Olderkjær.

– Last mile logistics kommer til å vokse. Det blir mer og mer netthandel, særlig blant B2C. Det viktige er ikke virksomhetene som holder til i Oslo, det er menneskene som bor der. For de som jakter kunder i privatmarkedet, bør last mile logistics være attraktivt.

Det er trangt i byene, kombinert med nye forventninger fra kunder, vil det være hensiktsmessig med mindre logistikklokaler sentralt i byene.

Les også: Slik har vi arbeidet med et av nordens mest moderne logistikkbygg

– Man må tenke på tilgang og adkomst. Det er mye lettere å manøvrere mindre biler i Oslo enn store lastebiler. Det kommer stadig strengere miljøkrav som gjør at ikke hva som helst av transport slipper inn i indre bykjerne også.

– Om det blir stående mye tomme kontorlokaler sentralt i Oslo, kan det være en gullgruve for leverandører å se på muligheten til å gjøre dette om til små, sentrale logistikklokaler. Her er det mange ting som gulvkvalitet og reguleringer som kommer til å legge begrensninger på hva som er mulig, men det kan være noe for enkelte aktører å undersøke, sier Olderkjær.

Ikke gap over for mye

Det er eksempler på aktører som har prøvd seg på å utvide sitt tilbud til å også omfavne tredjepartslogistikk. Utfordringen er at de har forsøkt å favne for bredt, mener Olderkjær.

– Det er mildt sagt komplisert å lage et automatisert lager som kan håndtere alt fra bildekk til mobiltelefoner. For å bli best, må man våge å sette begrensninger for størrelse og vekt på varene lageret skal håndtere, for så å utvikle løsninger tilpasset de produktene. Å satse på én bransje eller nisje tror jeg er smart, sier Olderkjær.

Les også: Det mest bærekraftige man kan gjøre er å optimalisere det man allerede har

Det er for mange i dag som fortsatt regner på antall palleplasser for å finansiere et lagerbygg, mener Olderkjær. Han etterlyser noen som vil gå inn å revolusjonere bransjen.

– Varer kommer fortsatt inn manuelt, biler kjøres fortsatt manuelt, og varene plukkes fortsatt manuelt. Vi er langt unna helautomatiserte lagre hvor det bare jobber en vaktmester. De neste fem-ti årene vil det trolig komme aktører som begynner å spise av tredjepartssegmentet, og satse mer på automasjon enn andre, spår Olderkjær.



BESØK VÅRT DIGITALE KUNNSKAPS-BIBLIOTEK

Her finner du e-bøker med tips og råd innenfor:

  • Eiendomsutvikling
  • Investeringer i næringseiendom
  • PropTech
  • Næringsmegling
  • Leietakertilfredshet
  • Energi- og miljø
  • Valg av kontorlokaler
  • Forvaltning av næringseiendom

Naviger til Malling & Co sitt digitale kunnskaps-bibliotek

Kategori: Lager- og logistikk

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.