RSS header - this is hidden

Du må ha folk rundt bordet som ikke ligner på deg

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 18.jul.2019

I 2021 står det meste av nye Tullinkvartalet klart. Universitetsgata 7-9 vil bli et naturlig valg for virksomheter som ønsker high-end kontorer i et mangfoldig og uformelt forretningsmiljø. Tulinkvartalet_Passasjen_v4Universitetsgata 7-9 tar plass midt mellom akademia og et rikt folkeliv. Bygget deler kvartal med Juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo, og et lite steinkast unna ligger Oslo Met, med over 20 000 studenter og 2 000 ansatte.

Byggene i nærområdet vil huse et mangfoldig næringsliv med kunnskap som fellesnevner. Blant annet vil teknologihuset Rebel på andre siden av gaten fylles med innovative aktører, og de øvrige kontorlokalene huser ikke én type bedrifter, men alt fra advokater og finans-firma til kreative byråer og kontorhotell.

– Nærhet mellom næringsliv og akademia er kjempeviktig

Carl Onstad er administrerende direktør i Rebel, og tror nært samspill mellom akademia og næringsliv vil bli en styrke for den nye destinasjonen i Oslo sentrum.

– Dette er en av årsakene til at vi ønsket å forme Rebel nettopp her. Nærhet mellom næringsliv og akademia er kjempeviktig. Vi i Norge kan bli en ledende aktør i verden innen IT-kompetanse, og det har vi tenkt å bidra til, blant annet med et tett samarbeid teknologifagene ved Oslo Met, forteller Onstad.Bilde4

Kontorområde med puls døgnet rundt

Entra eier rundt 100 000 kvadratmeter i og rundt Tullinkvartalet. 80 prosent av denne bygningsmassen vil være rehabilitert eller nybygd i løpet av 2021.

– Området rundt Tullinkvartalet har vært litt dødt og avglemt, selv om det bare er knappe fem minutters gange fra Karl Johan og Nationaltheateret. Nå skal vi revitalisere kvartalet gjennom et levende bygulv med butikker, servering og kulturliv, samtidig som ambisjonen er å skape et mangfoldig næringsliv som samspiller med akademia, sier utleiesjef i Entra, Christian Winsnes Rustand.

– Alt for mange kontorområder ligger øde etter klokken 17. Tullinkvartalet skal pulsere fra morgen til kveld, og skape et miljø både beboere og leietakere kan glede seg til å være i også etter kontortid.Bilde1

Lokaler for kunnskapsbedrifter

Universitetsgata 7-9 har 22 000 kvadratmeter kontorlokaler som er velegnet for alle typer kunnskapsbedrifter eller kreative miljøer som ønsker å ta del i et mangfoldig næringsliv.

– I mange deler av Oslo fins det kun én type virksomheter i samme område, blant annet er Vika kjent for sine advokatfirma og Aker brygge for bank og finans. Her blir det mer variasjon. For de som ønsker å tiltrekke seg kompetanse fra ulike fagfelt kan dette være en fordel, sier Rustand.

Kjente ledere både i Norge og internasjonalt fremhever at mangfold i bedrifter skaper større effektivitet og bedre beslutninger. Under Oslo Business Forum på Hellerudsletta i 2018 sa President Barack Obama følgende til E24.no:

– Og hvordan vet du at beslutningene dine blir best mulig? Du må ha folk rundt bordet som ikke ligner på deg. Som ikke bor på samme sted, ser like ut, tenker på samme måte. I så fall trenger du jo ingen andre enn deg selv der!

Rune Bjerke i DNB fremhever ofte de samme poengene, og bruker det aktivt i sin ledelse.

– Vi ønsker å legge til rette for et område hvor både hipstere og dresskledde føler seg hjemme. Selskaper som identifiserer seg med disse verdiene vil trives i bygg som Universitetsgata 7-9 og tiltrekke seg mennesker med ulik kompetanse og bakgrunn som skaper gode arbeidsmiljø, tror Rustand.


Vil du vite mer om Universitetsgata 7-9?
Se hvordan praktbygget blir her

Eller ta kontakt med megler:
Fredrik Sommerfeldt 
Mobil: 916 09 161

Kategori: Tips og råd for leie av næringseiendom

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.