RSS header - this is hidden

Omfattende automatisering skal gi mer tid til kunder og nye oppdrag

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 15.jan.2019

- Vårt nye økonomisystem vil gi mer tid til kundene og økt kapasitet til nye oppdrag. Digitalisering og automatisering står høyt på agendaen, sier økonomidirektør og partner i Eiendomshuset Malling & Co, Martin Mehus.

Eiendomshuset Malling & Co er Norges største kompetansemiljø innen næringseiendom. Forvaltningsavdelingen forvalter over 2,4 millioner kvadratmeter på vegne av gårdeiere, og har forretningsførsel for over 400 selskaper. Forvaltningsavdelingen mottar alene 60.000 fakturaer årlig.

Martin Melhus2
Martin Mehus er økonomidirektør og
partner i Eiendomshuset Malling & Co. 

Eiendomshuset Malling & Co har ambisiøse mål om å forenkle og effektivisere regnskap og forretningsførsel.

Nå har vi fått på plass et helhetlig økonomisystem som samler flere systemer i ett, og automatiserer tidligere manuelle prosesser – det gir oss mer tid til kundene og økt kapasitet til å ta på oss nye oppdrag, sier Mehus.

 

Smidig robot-implementering

Det nye økonomisystemet er Xledger. Dette er integrert mot fagsystemet for kontraktshåndtering og Malling & Co sitt CRM system.

Med Xledger får vi et system der en rekke prosesser er ferdig automatisert, blant annet fakturering. En annen stor fordel er at time- og fakturahåndtering er bygd inn i økonomisystemet. Vi trenger ingen ekstra moduler. Dataen registreres kun én gang og knyttes automatisk til de riktige kundene og prosjektene, forteller Mehus og legger til:

Videre var det viktig å velge et skybasert og standardisert system. Da er vi alltid oppdatert på nyeste teknologi, slipper å tenke på oppgraderinger og kan alltid koble oss til systemet uavhengig hvor vi arbeider, sier Mehus.

Robot_AIFor å komme raskt i gang har Malling & Co brukt en robot som har matet inn data til systemet.

Jeg antar at vi har spart 400-500 timers arbeid ved å benytte vår robot, Alfred, som vi kaller han, til å fôre systemet med data. Selve implementeringen har tatt 3 måneder – noe det er grunn til å være stolt av, med tanke på mengden data systemet skal håndtere, forklarer økonomidirektøren.

LES OGSÅ: Roboten Alfred er ansatt hos Malling & Co

Mer tid til kjernekompetansen

Med frigitt tid kan vi jobbe enda tettere med kundene og gi dem merverdi i form av flere analyser og rapporter. I tillegg får vi økt kapasitet til nye oppdrag. Dette er viktig for å skape positiv vekst i fremtiden, forklarer Mehus, og legger til at dette kun er første steg i en større digitaliseringsprosess.

Det er viktig for oss å ta i bruk teknologi for å frigjøre tid til mer strategiske formål og å møte forventningene knyttet til smarte digitale løsninger. Parallelt med det nye økonomisystemet arbeider vi med flere tiltak som vil styrke Malling & Co innen digitalisering og automasjon, avslutter Melhus.

LES OGSÅ: Derfor tegner Statsbygg rammeavtale med Malling & Co

LES OGSÅ: Videreutdanner vaktmestere for å møte fremtidens bygg

Kategori: Nyheter og presseklipp

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.