Hopp til innhold
  1. Malling.no/
  2. Aktuelt/
  3. Knallsterke tall for netthandel i 2020

Knallsterke tall for netthandel i 2020

Haakon er leder for analyse og verdivurdering i Malling & Co, og har jobbet i Malling med analyse av næringseiendom siden 2010. Han har en mastergrad innen Industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU i Trondheim, og har senere fullført en Executive MBA i finans ved NHH
Skrevet av Haakon Ødegaard
23. Apr 2021

Haakon er leder for analyse og verdivurdering i Malling & Co, og har jobbet i Malling med analyse av næringseiendom siden 2010. Han har en mastergrad innen Industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU i Trondheim, og har senere fullført en Executive MBA i finans ved NHH

23. April 2021 publiserte SSB detaljomsetningstall for hele 2020. Tallene viste en formidabel vekst for detaljhandel sammenlignet med 2019.

  • Detaljhandelen totalt økte med hele 11 prosent
  • Netthandel økte med hele 38 % i hele 2020, og hele 41 prosent i andre halvår

Selv om veksten i netthandel er formidabel, så utgjør den fortsatt en veldig liten del av den totale detaljomsetningen (utenom salg av motorvogner), på ca. 6,3 %. Dersom vi ser på andre europeiske land, som f.eks. UK, så var netthandelsandelen nesten 28 % i 2020. Der har man hatt en langsiktig trend opp mot nesten 20 %-andel i slutten av 2019, før man også der fikk en boost som følge av korona. Vi ser også at flere andre europeiske land følger samme trenden, men at ulike land ligger ulikt an på «modenhet» i andel av salg som går via nett.

LES RAPPORTEN HER

Trenden vil fortsette

Til tross for at Norge er litt annerledes, så tror vi likevel at trenden vil fortsette med betydelig vekst for netthandel i årene fremover. Trender med mer integrering av fysiske handel og netthandel, samt muligheter innen «last mile» logistikk kan gi spennende muligheter for eiendomsinvestorer fremover. Vi ser allerede en økt etterspørsel etter lager og hentesteder for nettsalg, og mange gårdeiere vurderer å tilpasse sine eksisterende eiendommer til nettopp slik bruk.

En annen konsekvens av skiftet til netthandel er at etterspørselen etter arealer i sentrum endrer seg. Flere tradisjonelle aktører ønsker for eksempel mindre fysiske arealer i kombinasjon med nettbutikk, hvor fysiske arealer fungerer som et slags “showroom”. I tillegg har vi lenge sett en trend hvor opplevelsesrelaterte aktører, som for eksempel nisje-restauranter og barer, absorberer mye av arealet på gateplan. Dette er trender vi tror vil forsterke seg også etter koronaepidemien.


Last ned markedsrapporten

Analyseteamet i Malling & Co utgir halvårlige markedsrapporter som er en regelmessig oppdatering på utviklingen i markedet for næringseiendom i Stor-Oslo, Drammen og Stavangerregionen. I tillegg til den seneste markedsutviklingen, kommenteres forventet utvikling i markedet for det kommende halvåret.

Få nyheter fra Malling rett i innboksen!