RSS header - this is hidden

Elbilmerker søker "flagship" butikkplasseringer i Europa

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 09.nov.2021

For alle som er opptatt av elbilmarkedet akkurat nå, var det ikke noen overraskelse å lese den nylige kunngjøringen fra elbilprodusenten Polestar, om at de utfordrer Porsche om å bli den fremste produsenten av elektriske biler.

Vår erfaring er at elbilmerker er svært ambisiøse når det gjelder teknologi og design, men også når det gjelder hvordan de markedsfører seg selv.

Head of Retail i Malling & Co Næringsmegling Lars Simen Paulgaard

I dag søker Europas raskt voksende elbilmarked etter "flagship" butikker, og dette gir nye muligheter for utleiere med store enheter på tradisjonelle hovedgater, sier Head of Retail i Malling & Co Næringsmegling, Lars Simen Paulgaard.

Kun det beste er godt nok

Stadig flere merker ønsker seg disse profilerte plasseringene for å vise frem elbiler og kommunisere med forbrukerne. Land som Tyskland, Norge, Sverige og Nederland vil sannsynligvis tilby interessante muligheter til disse merkene på grunn av appetitten på disse markedene.

Ettersom Europa nå driver den globale økningen av elbilmarkedet, med 43 prosent av det globale salget i 2020, ser vi en økende etterspørsel etter elbilmerker. I motsetning til tradisjonelle bilselskaper er etterspørselen i stor grad fokusert på førsteklasses butikkplasseringer og nye livsstilsdrevne steder. Polestar har for eksempel valgt å differensiere seg ved å velge nye utsalgssteder, som for eksempel den nylig åpnede butikken i Berlins Hackescher Markt. 

Tyskland hadde noen av de største økningene i elbilregistreringer i fjor, ifølge data fra det internasjonale energibyrået, med en registrert økning i 2020 på 254 prosent, noe som gjør det til det nest største elbilmarkedet etter Kina.

Polestar Oslo øvre slottsgate 7

Look to Norway

Et annet populært sted er Norge. Ingen land i verden har flere elbiler per innbygger enn Norge. I starten av mai 2021 var det registrert i underkant av 370.000 elbiler her i landet, noe som tilsvarer omkring 13 prosent av den totale norske bilparken.

Malling & Co var på rådgiver da Polestar åpnet sin første butikk i verden, i Øvre Slottsgate i 2019. Senere fulgte de på med tilsvarende konsepter i Bergen, Trondheim og Stavanger.

Nylig ble Oslo første stopp i Europa for det kinesiske merket NIO, med en ny stor "flagship" butikk på 2000 m2 på Karl Johans gate, som åpnet i slutten av september.

Forbrukere i Sverige og Nederland er også aktive på elbilmarkedet, med en markedsandel på henholdsvis 32 og 25 prosent. Vår erfaring er at merkene er sterkt fokusert på Amsterdam, og i noen tilfeller Rotterdam og Haag, mens flere utstillingslokaler har vært lagt til Westfields Mall of The Netherlands.

Les også: Tre trender gårdeiere bør ha på dagsorden

Hva bringer fremtiden?

Alt tilsier at mulighetene i dette markedet er enorme. Butikkene utgjør en del av de betydelige markedsføringsbudsjettene for elbilmerker, som har kapital til å investere i svært innovative, ultramoderne utstillingslokaler som skiller dem fra tradisjonelle bilforhandlere.

Dette vil puste nytt liv i handelen, ettersom topp moderne tilpasninger og nye og engasjerende opplevelser for forbrukerne vil være funksjoner i elbiltilbudet.

Lars Simen Paulgaard i Malling & Co har signert ca 15 000 kvadratmeter med handel og servering siste året. Ta gjerne kontakt for mer informasjon om markedet og muligheter. 

Les også vår nye e-bok deler to av Norges fremste næringsmeglere innsikt om hvordan gårdeiere bør tenke for å optimalisere verdien av sine eiendommer. 

New call-to-action

I den nye e-boken kan du blant annet lese om:

  • Hvordan Malling & Co Næringsmegling arbeider med utleie av næringseiendom.
  • Hva som kreves for å optimalisere eiendommens verdi i dagens marked.
  • Viktigheten av å inkludere meglerkompetanse i tidlig fase.
  • Hvordan Malling & Co Næringsmegling og Schage Eiendom jobbet med utleie av Stortorvet 7

Kategori: Retail, Næringsmegling

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.