En guide til håndtering av merverdiavgift i eiendom
Martin Mehus har ledet den økonomiske forvaltningen siden 2017. Han er statsautorisert revisor og regnskapsfører, og har bred erfaring fra internasjonal industri til boligutvikling i Norge. Martin brenner for å koble regnskap og teknologi sammen for å skape unike og gode kundeopplevelser. I sine yngre dager konkurrerte han i norgestoppen innen seiling, en erfaring han gjerne trekker inn i arbeidshverdagen.
Mange tenker gjerne at avgiftsmessig behandling ved fast eiendom er relativt enkelt ettersom hovedregelen er at både salg og utleie av fast eiendom er unntatt fra merverdiavgiftsloven. For de som likevel velger å frivillig MVA-registrere utleie av eiendom kan avgiftsregelverket fort være en jungel hvor det er lett å trå feil.
Hovedregel for MVA på Fast Eiendom
Utgangspunktet for fast eiendom er som nevnt at utleie er unntatt fra MVA-loven. Dette innebærer at man fakturerer husleien uten MVA og utleier får heller ingen fradrag for inngående MVA på sine kostnader. Bransjepraksis er imidlertid at eiendomsselskaper frivillig registrerer seg i MVA-registeret. Vilkåret for frivillig registrering er at man har leietakere som driver avgiftspliktig virksomhet i lokalene de leier. Utleier vil for slike leietakere fakturere husleien med MVA og ta fradrag for kostnader vedrørende de utleide lokalene.
Fradragsrett for inngående merverdiavgift
Vilkåret for fradrag for inngående merverdiavgift er at kostnaden skal brukes i avgiftspliktig virksomhet. Det innebærer at selv om utleier har enkelte leietakere som driver avgiftspliktig virksomhet, foreligger det likevel ikke fradragsrett for inngående MVA for lokaler som enten står tomme eller som leies ut til leietaker som ikke driver avgiftspliktig virksomhet. Utleier kan derimot ta et forholdsmessig fradrag for kostnader som gjelder hele eiendommen. Dette kan fort bli komplisert dersom man eksempelvis har leietakere som driver flere typer virksomhet i de samme lokalene, eller dersom leietakere fremleier lokalene til andre aktører.
Det kreves derfor at utleier til enhver tid har god oversikt og kontroll på hvilke type virksomhet som utøves i de utleide lokalene, og å sikre løpende beregning og oppdatering av fradragsnøkler. I Malling har vi en dedikert gruppe kontraktsforvaltere på 14 personer som er spesialister på håndtering og oppfølging av leiekontrakter. Leietakeres MVA-status og løpende beregning av fradragsnøkler gjøres automatisk i vårt forvaltningssystem. Vi har gode rutiner på oppfølging av leietakere og hvilke virksomhet som faktisk drives i de ulike lokalene, og informasjon i forvaltningssystemet oppdateres kontinuerlig. MVA-rapport fra forvaltningssystemet sendes til regnskap hver måned slik at man sikrer at man har en riktig MVA-håndtering gjennom året.
Fordeler ved fellesregistrering i MVA-registeret
For samarbeidende selskaper kan det være fordelaktig å fellesregistrere seg i MVA-registeret. Dette innebærer at de selskapene som inngår i fellesregistreringen får samme avgiftsbelastning. Dette kan fort være aktuelt for en utleier med flere eiendommer og som er organisert som et konsern med hver eiendom per selskap (SPV). Hvorvidt fellesregistrering vil være hensiktsmessig beror på flere forhold, og det må gjøres en vurdering i hvert enkelt tilfelle om de økonomiske og administrative fordelene veier opp for de eventuelle ulempene enn fellesregistrering medfører.
Regnskapsfører innen eiendom må ha svært god kompetanse både på frivillig registrering og fellesregistrering og må kunne bistå utleier med å gjøre vurderinger om frivillig registrering av lokaler eller fellesregistrering av selskaper kan være hensiktsmessig.
LES OGSÅ; En regnskapsfører som forstår komplekse utviklingsprosjekter
Byggearbeider, Kapitalvarer og Justering av MVA
Alle utleiere av fast eiendom vil som regel være nødt til å gjennomføre større og mindre byggeprosjekter på eiendommen. Dette være seg leietakertilpasninger i forbindelse med nye eller forlengede leiekontrakter, nødvendige oppgraderinger som følger av nye eller endrede tekniske krav, eller større vedlikeholds- eller andre byggeprosjekter.
Skille mellom vedlikehold og påkostning
På dette området kan merverdiavgift fort bli et komplisert fagfelt hvor det kreves høy kompetanse og nøyaktighet fra utleier. For det første må det skilles mellom vedlikehold og påkostning, da disse krever ulik skatte- og avgiftsmessig behandling. Kostnader til vedlikehold kan skattemessig resultatføres når de påløper, mens kostnader vurdert som påkostning derimot skal aktiveres og skattemessig resultatføres over tid via avskrivninger.
Fradragsrett under byggearbeid
Uavhengig av om kostnaden gjelder vedlikehold eller påkostning, har utleier fradragsrett for merverdiavgift så langt kostnadene gjelder lokaler til bruk i avgiftspliktig virksomhet. I mange tilfeller vil ikke lokalene være i bruk mens byggearbeidene pågår, og det er derfor forventet bruk av lokalene ved ferdigstillelse som skal legges til grunn for vurdering av fradragsretten. I noen tilfeller vil denne vurderingen være enkel, for eksempel dersom det foreligger en signert leiekontrakt for de aktuelle lokalene. Men ofte vil større prosjekter gjerne påbegynnes når lokalene står tomme og utleier ikke vet hvem som kommer til å bli leietaker fremover. I slike tilfeller vil ikke utleier ha fradragsrett for kostnadene før det eventuelt foreligger en leiekontrakt med en avgiftspliktig leietaker. Dersom slik leiekontrakt er signert innen seks måneder etter ferdigstillelse av prosjektet, kan utleier kreve fradrag for inngående MVA på hele prosjektet gjennom tilbakegående avgiftsoppgjør.
LES OGSÅ; Optimal prosjektstyring og skattehåndtering i næringseiendom
Justeringsregler for kapitalvarer
Dersom byggetiltaket anses som påkostning og inngående merverdiavgift overstiger kr 100.000, vil påkostningen anses som en kapitalvare og falle inn under justeringsreglene i merverdiavgiftsloven. Justeringsreglene innebærer i hovedsak at fradragsretten for inngående avgift på slike anskaffelser skal justeres opp eller ned dersom bruken av kapitalvaren endrer seg sammenlignet med bruken ved ferdigstillelse gjennom justeringsperioden på ti år. Dette medfører at utleier vil på tidspunkt for ferdigstillelse sitte med enten en justeringsplikt dersom man har tatt fradrag for MVA, en justeringsrett dersom man ikke har tatt fradrag, eller begge deler dersom man har tatt et forholdsmessig fradrag for inngående MVA på prosjektkostnadene. Denne justeringsplikten eller -retten avskrives lineært over ti år og utløses i det året hvor man endrer bruken av lokalene. Justeringsregelverket medfører altså at utleier kan sitte med rettigheter eller forpliktelser som ikke reflekteres i regnskapet, og som potensielt kan ha store økonomiske konsekvenser.
Nøkkelen til vellykkede byggeprosjekter
Ved slike byggeprosjekter er det derfor svært viktig at utleier har god oversikt over hvilke kostnader som er påløpt, og løpende oversikt over hvordan lokalene skal brukes ved ferdigstillelse. Jo større prosjekter, jo mer komplekse blir vurderingene utleier må gjøre.
Vårt regnskapssystem legger til rette for utfyllende og detaljert rapportering av prosjektkostnader og det løpende MVA-fradraget i prosjektet. Vi har utarbeidet gode rutiner for løpende oppdatering av fradragsnøkler i prosjektet, tilbakegående avgiftsoppgjør og sikre at utleier får riktig fradragsrett løpende i prosjektet. Vi kan bistå utleier med løpende prosjektrapportering, utarbeidelse av prosjektregnskap og vurderinger rundt kostnadsføring og påkostning.
Videre har vi gode rutiner for håndtering og identifisering av oppfølging av justeringsplikter og -rettigheter. Vi kan bistå oppdragsgivere for eksempel i forbindelse med kjøp å identifisere potensielle risikoer vedrørende manglende eller feilaktig håndtering av kapitalvarer og justeringsregelverket, og bistå med å opprette nødvendig dokumentasjon.
Denne teksten er et utdrag av vår siste e-bok om regnskapsførsel av eiendom. Last ned hele e-boken her;
Totalleverandør med øye for detaljer
Som Norges største og eldste eiendomshus håndterer vi alle forhold rundt en eiendom på vegne av gårdeier. Vi i regnskapsavdelingen er særdeles interessert i eindomsregnskapet og har spisset vår avdeling og systemer mot nettopp eiendom. Dette gjør oss ekstra kvalifisert til å bistå profesjonelle eiendomsaktører med den økonomiske forvaltningen. I tillegg til ordinær regnskapsførsel kan vi også bistå inn i spesifikke prosesser der man trenger spesialistkompetanse. Vi har bidratt kunder gjennom krevende prosesser som kjøp og salg, due diligence samt andre komplekse transaksjoner. Vårt team har en god bredde i kompetanse og erfaring inn i de fleste områder.
Er du klar til å ta eiendomsforvaltningen til et nytt nivå? Kontakt Malling i dag.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (7)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (4)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (6)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (6)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (3)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (2)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)