RSS header - this is hidden

Utviklet robot til Norges første innendørs vinteranlegg

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 22.jan.2020

– Vi har bygget en robot som automatiserer forretningsførselen av billettsalget på SNØ. Dette er et glimrende eksempel på at vi våger og evner å strekke oss utenfor komfortsonen for å løse oppdrag, sier økonomidirektør Martin Mehus.

15. januar 2020 åpnet Norges første helårsarena for snøopplevelser, SNØ, på Lørenskog utenfor Oslo.

– Her skal det være snøaktiviteter for alle hele året, også når det er 25 varmegrader ute. Kommer man om sommeren i shorts og flip-flops, har vi utstyr til leie, sier kommunikasjonsdirektør i SNØ, Hege Ousland.

Det 50.000 kvadratmeter store anlegget er fylt med 30.000 kubikk med snø og har tre nedfarter, en langrennsløype som måler 1000 meter og både koppheis og stolheis. Byggingen startet i november 2017 og prosjektet har kostet om lag 700 millioner kroner.

– Byen som omkranser SNØ bygges på en helhetlig tanke for å skape et aktivitetsenter med fokus på vinter og snøopplevelser, og i kraft av aktørene her, vil tilbudet favne bredt og bli en attraktiv helårsdestinasjon. Snøbyen blir en ny og levende bydel, sier Ousland.

Robot vil håndtere over 300.000 transaksjoner i året

Malling & Co Forvaltning har den økonomiske forvaltningen av anlegget. I den forbindelse utviklet de en robot som håndterer bokføringen av heiskort-salget.

Martin Melhus2
Økonomidirektør Martin Mehus.

 

 

– Fra en kjøper en billett på hjemmesiden til salget er bokført og avstemt med bank, er det ikke en eneste menneskehånd som tar i prosessen, sier Martin Mehus.

 

 

– Dersom mennesker skulle håndtert dette ville det tatt svært lang tid og medført høyere kostnader, sier robottrener Jørgen Nesmoen i Malling & Co.

Økonomidirektør i Snø, Trude Bruland, anslår at det er snakk om 300-350.000 transaksjoner i året.

– Roboten frigjør enormt med ressurser. I tillegg elimineres menneskelige feil og vi har alltid oppdatert informasjon om billettsalget. Derfor er vi veldig fornøyd med hva Jørgen i Malling har utviklet for oss, sier Bruland.

Robottreneren Jørgen syntes det er spennende med systemer og effektivisering.

Jørgen-Nesmoen_web
Jørgen Nesmoen har programmert roboten.

 

– Dette er en type robot som simulerer menneskelig arbeid i sekvens. Enkelt forklart har jeg satt opp et sett med regler roboten skal følge. Roboten sørger for at to uavhengige systemer, forretningsførsel og billettsalg, snakker sammen, sier Nesmoen, og fortsetter:

– Programmering er min hobby. Å kunne fylle gapet mellom to systemer og se den umiddelbare effekten av automatiseringen gir en enorm mestringsfølelse. Jeg er veldig glad for å kunne jobbe med denne type utfordringer i Malling.

Last ned e-bok om PropTech for næringseiendom

"Ansatte" robot i 2017

Siden desember 2017 har Malling & Co Forvaltning brukt en robot for å håndtere leverandørfakturaer. Gjennom å forvalte over 2,4 millioner kvadratmeter mottar Malling & Co Forvaltning om lag 70.000 leverandørfakturaer i løpet av et år. Allerede etter to måneder med roboten i drift anslo økonomidirektøren at roboten hadde utført arbeid tilsvarende et helt årsverk.

– Vi er alltid på jakt etter teknologi som kan frigjøre denne type regelstyrte arbeidsoppgaver. Resultatet er at ansatte kan bruke mer tid på verdiskapende arbeid for våre kunder. Derfor har vi satt ned en egen prosjektgruppe som arbeider med automatisering av våre økonomisystemer, sier Mehus.

– At vi som et eiendomshus evner å utvikle denne type løsninger viser at vi imøtekommer nye behov og strekker oss langt for våre kunder. Vi er veldig stolt over hva vi har fått til for Snø, sier Mehus.

Ambisiøs digitaliseringsstrategi

Eiendomshuset Malling & Co har lagt ambisiøse planer for hvordan teknologi og digitalisering skal gi mer verdi for kundene. I løpet av det siste året har flere initiativ blitt satt i gang:

Vi har lansert vår digitale forvaltningsportal:

Forvaltningsavdelingen har utviklet og lansert en digital forvaltningsportal som knytter leietakere, gårdeiere og eiendomsforvaltere sammen på en og samme plattform. Portalen forenkler informasjonsflyten mellom partene slik at man alltid har oppdatert informasjon tilgjengelig.

Vi installerte Norges første intelligente heis på Ullevaal Stadion:

I april 2019 ble Norges første smartheis satt i drift på Ullevål stadion av Eiendomshuset Malling & Co. Heisen gir beskjed dersom det er behov for vedlikehold før en potensiell driftsstans oppstår. På den måten skal heisen med over 200 sensorer som kommuniserer med supercomputeren IBM Watson alltid fungere. Les hele saken her.

Vårt eget kontor har blitt en testarena for ny teknologi:

For å kunne gi råd innenfor smarte bygg, samt drifte og optimalisere disse, er det avgjørende med førstehåndskunnskap. Derfor har vi installert en rekke typer sensorteknologi i egne lokaler. Dette omfatter blant annet måling av CO2, bevegelser, belysning, temperatur og lufttrykk, samt en rekke andre parametere. Dataen som innhentes skal lede til gevinster som eksempelvis reduserte rengjøringskostnader.
Les mer om initiativet og mulige gevinster her.

Nytt økonomisystem forenkler regnskap og forretningsførsel:

Et nytt økonomisystem kom på plass i januar 2019 ved hjelp av robotteknologi. Det nye økonomisystemet er integrert mot fagsystemer for kontraktshåndtering og CRM. I tillegg er tidligere manuelle prosesser som fakturering automatisert. Resultatet er at vi har mer tid til å arbeide enda tettere med våre kunder, samt at vi har frigjort kapasitet for nye oppdrag. 

Vi samarbeider med oppstartsbedrifter innen PropTech:

The Factory arbeider for at oppstartsbedrifter innen PropTech skal lykkes, blant annet gjennom å samarbeide og rådføre seg med etablerte eiendomsaktører. Eiendomshuset Malling & Co tar del i dette som en av The Factory’s industrielle partnere. Her stiller vi med kapital, og fungerer som sparringspartnere der vi gjør oppstartsbedriftene oppmerksomme på eksisterende teknologi og problemstillinger vi møter i forvaltning og drift av næringseiendom.

— Det er viktig for oss å ta i bruk teknologi for å frigjøre tid til mer strategiske formål og å møte forventningene knyttet til smarte digitale løsninger. Vi har en ambisiøs tilnærming til ny teknologi, avslutter Martin Mehus.

Les: Ny e-bok om PropTech for næringseiendom

Last ned e-bok om PropTech for næringseiendom

Les: – Vi kartlegger nå alle bevegelser i lokalene våre

Les: ProTech handler ikke om teknologi, men strategi og mennesker

Les: Ullevål stadion satser på kunstig intelligens

Les: 5 gode grunner til å sette ut eiendomsforvaltningen

 

Klikk her for å komme til vårt digitale kunnskaps-bibliotek.
Her finner du e-bøker om ulike temaer innen næringseiendom.

eboker_samlet_web2

 

Kategori: Forvaltning

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.