Utviklet robot til Norges første innendørs vinteranlegg
Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
– Vi har bygget en robot som automatiserer forretningsførselen av billettsalget på SNØ. Dette er et glimrende eksempel på at vi våger og evner å strekke oss utenfor komfortsonen for å løse oppdrag, sier økonomidirektør Martin Mehus.
15. januar 2020 åpnet Norges første helårsarena for snøopplevelser, SNØ, på Lørenskog utenfor Oslo.
– Her skal det være snøaktiviteter for alle hele året, også når det er 25 varmegrader ute. Kommer man om sommeren i shorts og flip-flops, har vi utstyr til leie, sier kommunikasjonsdirektør i SNØ, Hege Ousland.
Det 50.000 kvadratmeter store anlegget er fylt med 30.000 kubikk med snø og har tre nedfarter, en langrennsløype som måler 1000 meter og både koppheis og stolheis. Byggingen startet i november 2017 og prosjektet har kostet om lag 700 millioner kroner.
– Byen som omkranser SNØ bygges på en helhetlig tanke for å skape et aktivitetsenter med fokus på vinter og snøopplevelser, og i kraft av aktørene her, vil tilbudet favne bredt og bli en attraktiv helårsdestinasjon. Snøbyen blir en ny og levende bydel, sier Ousland.
Robot vil håndtere over 300.000 transaksjoner i året
Malling & Co Forvaltning har den økonomiske forvaltningen av anlegget. I den forbindelse utviklet de en robot som håndterer bokføringen av heiskort-salget.
Økonomidirektør Martin Mehus. |
– Fra en kjøper en billett på hjemmesiden til salget er bokført og avstemt med bank, er det ikke en eneste menneskehånd som tar i prosessen, sier Martin Mehus.
– Dersom mennesker skulle håndtert dette ville det tatt svært lang tid og medført høyere kostnader, sier robottrener Jørgen Nesmoen i Malling & Co.
Økonomidirektør i Snø, Trude Bruland, anslår at det er snakk om 300-350.000 transaksjoner i året.
– Roboten frigjør enormt med ressurser. I tillegg elimineres menneskelige feil og vi har alltid oppdatert informasjon om billettsalget. Derfor er vi veldig fornøyd med hva Jørgen i Malling har utviklet for oss, sier Bruland.
Robottreneren Jørgen syntes det er spennende med systemer og effektivisering.
Jørgen Nesmoen har programmert roboten. |
– Dette er en type robot som simulerer menneskelig arbeid i sekvens. Enkelt forklart har jeg satt opp et sett med regler roboten skal følge. Roboten sørger for at to uavhengige systemer, forretningsførsel og billettsalg, snakker sammen, sier Nesmoen, og fortsetter:
– Programmering er min hobby. Å kunne fylle gapet mellom to systemer og se den umiddelbare effekten av automatiseringen gir en enorm mestringsfølelse. Jeg er veldig glad for å kunne jobbe med denne type utfordringer i Malling.
"Ansatte" robot i 2017
Siden desember 2017 har Malling & Co Forvaltning brukt en robot for å håndtere leverandørfakturaer. Gjennom å forvalte over 2,4 millioner kvadratmeter mottar Malling & Co Forvaltning om lag 70.000 leverandørfakturaer i løpet av et år. Allerede etter to måneder med roboten i drift anslo økonomidirektøren at roboten hadde utført arbeid tilsvarende et helt årsverk.
– Vi er alltid på jakt etter teknologi som kan frigjøre denne type regelstyrte arbeidsoppgaver. Resultatet er at ansatte kan bruke mer tid på verdiskapende arbeid for våre kunder. Derfor har vi satt ned en egen prosjektgruppe som arbeider med automatisering av våre økonomisystemer, sier Mehus.
– At vi som et eiendomshus evner å utvikle denne type løsninger viser at vi imøtekommer nye behov og strekker oss langt for våre kunder. Vi er veldig stolt over hva vi har fått til for Snø, sier Mehus.
Ambisiøs digitaliseringsstrategi
Eiendomshuset Malling & Co har lagt ambisiøse planer for hvordan teknologi og digitalisering skal gi mer verdi for kundene. I løpet av det siste året har flere initiativ blitt satt i gang:
Vi har lansert vår digitale forvaltningsportal:
Forvaltningsavdelingen har utviklet og lansert en digital forvaltningsportal som knytter leietakere, gårdeiere og eiendomsforvaltere sammen på en og samme plattform. Portalen forenkler informasjonsflyten mellom partene slik at man alltid har oppdatert informasjon tilgjengelig.
Vi installerte Norges første intelligente heis på Ullevaal Stadion:
I april 2019 ble Norges første smartheis satt i drift på Ullevål stadion av Eiendomshuset Malling & Co. Heisen gir beskjed dersom det er behov for vedlikehold før en potensiell driftsstans oppstår. På den måten skal heisen med over 200 sensorer som kommuniserer med supercomputeren IBM Watson alltid fungere. Les hele saken her.
Vårt eget kontor har blitt en testarena for ny teknologi:
For å kunne gi råd innenfor smarte bygg, samt drifte og optimalisere disse, er det avgjørende med førstehåndskunnskap. Derfor har vi installert en rekke typer sensorteknologi i egne lokaler. Dette omfatter blant annet måling av CO2, bevegelser, belysning, temperatur og lufttrykk, samt en rekke andre parametere. Dataen som innhentes skal lede til gevinster som eksempelvis reduserte rengjøringskostnader.
Les mer om initiativet og mulige gevinster her.
Nytt økonomisystem forenkler regnskap og forretningsførsel:
Et nytt økonomisystem kom på plass i januar 2019 ved hjelp av robotteknologi. Det nye økonomisystemet er integrert mot fagsystemer for kontraktshåndtering og CRM. I tillegg er tidligere manuelle prosesser som fakturering automatisert. Resultatet er at vi har mer tid til å arbeide enda tettere med våre kunder, samt at vi har frigjort kapasitet for nye oppdrag.
Vi samarbeider med oppstartsbedrifter innen PropTech:
The Factory arbeider for at oppstartsbedrifter innen PropTech skal lykkes, blant annet gjennom å samarbeide og rådføre seg med etablerte eiendomsaktører. Eiendomshuset Malling & Co tar del i dette som en av The Factory’s industrielle partnere. Her stiller vi med kapital, og fungerer som sparringspartnere der vi gjør oppstartsbedriftene oppmerksomme på eksisterende teknologi og problemstillinger vi møter i forvaltning og drift av næringseiendom.
— Det er viktig for oss å ta i bruk teknologi for å frigjøre tid til mer strategiske formål og å møte forventningene knyttet til smarte digitale løsninger. Vi har en ambisiøs tilnærming til ny teknologi, avslutter Martin Mehus.
Les: Ny e-bok om PropTech for næringseiendom
Les: – Vi kartlegger nå alle bevegelser i lokalene våre
Les: ProTech handler ikke om teknologi, men strategi og mennesker
Les: Ullevål stadion satser på kunstig intelligens
Les: 5 gode grunner til å sette ut eiendomsforvaltningen
Klikk her for å komme til vårt digitale kunnskaps-bibliotek.
Her finner du e-bøker om ulike temaer innen næringseiendom.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (6)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (3)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (5)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (5)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (1)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (1)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)