The sky is the limit?
Skrevet av Malling & Co
18.apr.2007
Hva skiller oss fra andre eiendomsrådgivere? Svaret ligger i navnet; vi er et komplett eiendomshus som kan bistå våre kunder gjennom hele livssyklusen til en næringseiendom.
Leieprisen for prestisjelokaler vil fortsette å stige kraftig fremover – både på grunn av stor betalingsvilligheten, og fordi utgiftene til husleie er ubetydelige i den store sammenheng, skriver Morten A. Malling i Eiendomshuset Malling & Co.
For noen vil nok overskriften gi flashback til jappetiden på 80-tallet, da man nærmest trodde at tyngdekreftene var opphevet og at ting bare kunne gå en vei – oppover. Nå er vi der igjen, og spesielt i eiendomsmarkedet er det bemerkelsesverdig få mørke skyer på himmelen. Leieprisen for kontorlokaler klatrer jevnt og trutt oppover i sentrale deler av Oslo. Og fremover er det lite som tyder at denne trenden blir brutt – i hvert fall ikke med det første. Kombinasjonen av en sterk økonomi, og dermed stor etterspørsel etter kontorlokaler, samt et begrenset tilbud, vil fortsette å presse prisene oppover.
Det siste året har vi sett flere eksempler på prestisjeeiendommer i Oslo som er omsatt til prisnivåer hvor svært optimistiske forventninger til fremtidig leienivå må ligge til grunn for investeringen. I prestisjeområdet Vika har kjente eiendomsinvestorer som Petter Neslein, Braathen-familien, Kim Erla og Arne Blystad kjøpt eiendommer til rekordlave yielder. Har alle disse gapt for høyt?
Svaret er trolig nei, først og fremst fordi den kundegruppen (leietakerne) prestisjeobjektene retter seg mot har begrensede alternativer, samtidig som dramatiske økninger i husleien knapt merkes på kostnadssiden for disse kundene.
I motsetning til de fleste analyser, som tar for seg hvordan en oppgang i kontormarkedet får (positive) konsekvenser for gårdeier, vil det være nyttig å stokke om på dette perspektivet: Hvordan påvirker leieoppgangen kundene, altså leietakeren? Er det stigende leienivået bekymringsfullt for leietakerne, og når begynner man å nærme seg smerteterskelen i forhold til hva leietakerne kan/vil betale?
I det store og det hele er leieoppgangen ganske uvesentlig for leietaker, og det er langt igjen til man når en smerteterskel. La oss ta for oss et typisk eksempel på dette: Bedrift A er en konsulentbedrift med 50 ansatte, omsetter for 115 millioner og sitter i dyre, representative kontorer i Vika. Videre har selskapet totale kostnader på 80 millioner og en bunnlinje på 35 mill. Selskapet leier 1.200 kvadratmeter, og betaler en årlig leie på 3 mill. (2.500 kr./kvm). Gitt at leieprisen dobles til 6 millioner kroner (5.000 kr./ kvm.), vil det isolert sett påføre selskapet 3 millioner kroner i ekstra kostnader, eller en beskjeden kostnadsøkning på 3,75 prosent. For typiske kunnskaps- og konsulentbedrifter er det lønnskostnader som veier tyngst. Husleien blir, som illustrert, ganske uvesentlig. Den dramatiske økningen i husleie utgjør grovt regnet to årsverk. Ikke mer.
Dette er på ingen måte et ekstremt eksempel. Rundt Vika og Aker Brygge sitter det utallige advokatfirmaer, meglerhus, banker, konsulenter, etc., som kan vise til langt bedre lønnsomhetstall enn den fiktive bedriften i eksemplet ovenfor. Og for disse bedriftene er det helt utenkelig å flytte til f. eks. Helsfyr eller Bryn for å spare litt på husleien. De er helt avhengig av å sitte der hvor kundene er, eller der hvor kundene forventer å finne dem. Riktig adresse er definitivt en del av markedsføringen, både mot kunder og mot rekruttering av nye hoder. Dette er i tillegg områder der det er fysiske begrensninger for at det kan bygges mye nytt, slik at det blir kamp om å leie de beste arealene.
Mange vil nok hevde at nevnte eksempel kun vil gjøre seg gjeldende i det såkalte prestisjesegmentet i eiendomsmarkedet, og av Oslo-områdets ca. 8,5 millioner kvadratmeter næringseiendom er dette dog en begrenset del av totalen. Sant nok, men det har også en annen side – det gjør noe med tilbudssiden. Vi kan kalle det en ”smitteeffekt”.
Det er utvilsomt prestisjesegmentet media skriver mest om, og inngåtte leiekontrakter på rekordnivåer ofres mye spalteplass. Dette registrerer de fleste gårdeiere, enten de eier bygg i Oslo eller andre byer. Det brer seg en oppfatning blant eiendomsbesittere at lokalene de sitter på kommer til å bli mer verdt i fremtiden. Tiden jobber for dem. De har is i magen og blir tøffere i forhandlinger. En samstemt tilbudsside, med styrket tro på egen eiendomsmasse, presser prisene oppover. Psykologien spiller den klassiske teorien om tilbud og etterspørsel et lite puss. I nedgangstider er det derimot stikk motsatt – prisene på kremlokalene stuper. Makten overføres til leietakerne, betalingsvillighetene svinner hen og prisene dumpes – fokus er å fylle opp lokalene – kjapt.
Og det hele starter med det lille, men profilerte og volatile prestisjesegmentet, som for øyeblikket er på vei mot himmelen.
Det siste året har vi sett flere eksempler på prestisjeeiendommer i Oslo som er omsatt til prisnivåer hvor svært optimistiske forventninger til fremtidig leienivå må ligge til grunn for investeringen. I prestisjeområdet Vika har kjente eiendomsinvestorer som Petter Neslein, Braathen-familien, Kim Erla og Arne Blystad kjøpt eiendommer til rekordlave yielder. Har alle disse gapt for høyt?
Svaret er trolig nei, først og fremst fordi den kundegruppen (leietakerne) prestisjeobjektene retter seg mot har begrensede alternativer, samtidig som dramatiske økninger i husleien knapt merkes på kostnadssiden for disse kundene.
I motsetning til de fleste analyser, som tar for seg hvordan en oppgang i kontormarkedet får (positive) konsekvenser for gårdeier, vil det være nyttig å stokke om på dette perspektivet: Hvordan påvirker leieoppgangen kundene, altså leietakeren? Er det stigende leienivået bekymringsfullt for leietakerne, og når begynner man å nærme seg smerteterskelen i forhold til hva leietakerne kan/vil betale?
I det store og det hele er leieoppgangen ganske uvesentlig for leietaker, og det er langt igjen til man når en smerteterskel. La oss ta for oss et typisk eksempel på dette: Bedrift A er en konsulentbedrift med 50 ansatte, omsetter for 115 millioner og sitter i dyre, representative kontorer i Vika. Videre har selskapet totale kostnader på 80 millioner og en bunnlinje på 35 mill. Selskapet leier 1.200 kvadratmeter, og betaler en årlig leie på 3 mill. (2.500 kr./kvm). Gitt at leieprisen dobles til 6 millioner kroner (5.000 kr./ kvm.), vil det isolert sett påføre selskapet 3 millioner kroner i ekstra kostnader, eller en beskjeden kostnadsøkning på 3,75 prosent. For typiske kunnskaps- og konsulentbedrifter er det lønnskostnader som veier tyngst. Husleien blir, som illustrert, ganske uvesentlig. Den dramatiske økningen i husleie utgjør grovt regnet to årsverk. Ikke mer.
Dette er på ingen måte et ekstremt eksempel. Rundt Vika og Aker Brygge sitter det utallige advokatfirmaer, meglerhus, banker, konsulenter, etc., som kan vise til langt bedre lønnsomhetstall enn den fiktive bedriften i eksemplet ovenfor. Og for disse bedriftene er det helt utenkelig å flytte til f. eks. Helsfyr eller Bryn for å spare litt på husleien. De er helt avhengig av å sitte der hvor kundene er, eller der hvor kundene forventer å finne dem. Riktig adresse er definitivt en del av markedsføringen, både mot kunder og mot rekruttering av nye hoder. Dette er i tillegg områder der det er fysiske begrensninger for at det kan bygges mye nytt, slik at det blir kamp om å leie de beste arealene.
Mange vil nok hevde at nevnte eksempel kun vil gjøre seg gjeldende i det såkalte prestisjesegmentet i eiendomsmarkedet, og av Oslo-områdets ca. 8,5 millioner kvadratmeter næringseiendom er dette dog en begrenset del av totalen. Sant nok, men det har også en annen side – det gjør noe med tilbudssiden. Vi kan kalle det en ”smitteeffekt”.
Det er utvilsomt prestisjesegmentet media skriver mest om, og inngåtte leiekontrakter på rekordnivåer ofres mye spalteplass. Dette registrerer de fleste gårdeiere, enten de eier bygg i Oslo eller andre byer. Det brer seg en oppfatning blant eiendomsbesittere at lokalene de sitter på kommer til å bli mer verdt i fremtiden. Tiden jobber for dem. De har is i magen og blir tøffere i forhandlinger. En samstemt tilbudsside, med styrket tro på egen eiendomsmasse, presser prisene oppover. Psykologien spiller den klassiske teorien om tilbud og etterspørsel et lite puss. I nedgangstider er det derimot stikk motsatt – prisene på kremlokalene stuper. Makten overføres til leietakerne, betalingsvillighetene svinner hen og prisene dumpes – fokus er å fylle opp lokalene – kjapt.
Og det hele starter med det lille, men profilerte og volatile prestisjesegmentet, som for øyeblikket er på vei mot himmelen.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (7)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (4)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (6)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (6)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (3)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (2)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)