MILLENNIUMSGENERASJONEN ENDRER RETAILMARKEDET
Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
Globalt tar netthandel en stadig større del av kaka. Nordmenn har fulgt den internasjonale trenden, og siden 2013 har netthandel hatt en årlig vekst på 15 prosent. Det gir både utfordringer og muligheter i forhold til det tradisjonelle handelsmønsteret.
De unge blir gamle
Det er millenniumsgenerasjonen som har sittet i førersetet for utviklingen. Etter hvert som de unge blir eldre, blir brukermassen for ivrige netthandlere større.
– To tredjedeler av alle mellom 25 og 34 år har handlet på nett med smarttelefonen sin i løpet av de siste tre månedene, sier Lars Simen Paulgaard, partner og retailsjef i Malling & Co.
Han påpeker at netthandel er blitt stadig enklere, og at lettvinthet er den suverent største grunnen til at folk velger å shoppe fra sofaen.
– Spesielt ser vi en klar økning i handel via apper. Forhandlere har vært flinke til å forenkle netthandelen for dem som er fortrolige med teknologien. I tillegg får vi en effekt hvor foreldregenerasjonen lærer dette av barna sine, forklarer han.
Andre behov – annet forbruk
Økningen i netthandel – og presset på de fysiske butikkene – viser bare én del av bildet. Tallene avslører at den totale detaljomsetningen, netthandel inkludert, har flatet ut de siste årene. Mye tyder på at den kan ha nådd toppen. Analysesjef i Malling & Co, Haakon Ødegaard, viser til andre trekk ved millennials’ forbruksmønster.
– Nordmenn, og spesielt unge, har et annet forbruksmønster i dag. Ikke bare ved at de handler mer på nett, men de er generelt mindre opptatt av forbruksvarer. Detaljhandelen flater ut til fordel for opplevelser og servering, sier han.
Han mener at dette ikke betyr kroken på døra for fysiske utsalgssteder, men et skifte i hva slags leietakere og lokaler man får.
– Den største forskjellen er kanskje det at det ikke er like lett å leie ut store arealer. Den fysiske butikken handler mer om å bli sett og vise frem varene, og at en større del av selve vareflyten kan gå over nett. Da er det ikke like stort behov for store butikkarealer på samme måte som før, fortsetter Ødegaard.
Nye typer butikker
Samtidig peker analysesjefen på at de beste handlegatene i Oslo, til tross for store endringer innen detaljhandel, fortsatt er svært attraktive.
– Eiendommer med eksponering mot områder der store mengder folk beveger seg, passer godt inn i en omnikanal-strategi. Dette innebærer integrasjon av netthandel og fysisk handel i butikk der nett, sosiale medier og fysisk butikk er sømløst integrert.
Dette tror også Paulgaard vi vil merke fremveksten av:
– Vi ser for eksempel Zara eksperimentere med dette i London. Der har de laget en click and collect-butikk som både fungerer som netthandel, pick up-punkt og robotisert varehus, sier han og avslutter:
– Det handler ikke om at butikkene forsvinner, men at arealbruken forandrer seg.
Ta kontakt med Lars Simen Paulgaard for mer informasjon
Mobil: +47 474 73 655
Mail: lsp@malling.no
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (7)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (4)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (6)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (6)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (3)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (2)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)