Bytte av kontorlokaler: Slik skaper vi verdi for deg
Esben har jobbet som forretningsutvikler hos Malling & Co siden 2018. Han har fingeren på pulsen i forhold til hvilke selskaper som er på flyttefot, og hva som tilbys av næringsareal. Esben har en bakgrunn fra Markedshøyskolen i Oslo, og kom til Malling & Co etter 5 år i forskjellige forretningsmiljøer i Danmark. Tross sin unge alder har han opparbeidet seg bred erfaring innen forretningsutvikling, vekst og salg. Etter å ha utviklet et foodtruck konsept i Danmark nøler han ikke med å fortelle om økologisk jordbruk, mat og røkeridrift.
Er du på utkikk etter nye kontorlokaler? Slik sparer vi deg for tid og kostnader - og sikrer kvalitet gjennom hele søkeprosessen.
Vi bistår deg med å søke etter egnede lokaler, vurdere de relevante aspektene ved ulike eiendommer og forhandle betingelser i leiekontrakten. Vårt overordnede mål er alltid å sørge for at du finner det mest egnede lokalet til de best mulige vilkårene. Men hvilken verdi har dette for deg som leietaker?
1. Vi kartlegger behovet ditt
Dyktige rådgivere evner å forstå kundens behov og målsetninger, og dette er en forutsetning for å utføre en grundig behovsanalyse. I samarbeid med ledelsen og eventuelle nøkkelpersoner definerer vi hvilke behov bedriften din har.
Mange virksomheter foretrekker også å involvere medarbeidere for å avdekke forventninger og ønsker før de starter søket etter nye lokaler. Vi bruker velprøvde analyseverktøy for å identifisere de behovene du bør legge vekt på i søket etter nye kontorlokaler. Dyktige rådgivere evner å forstå kundens behov og målsetninger, og dette er en forutsetning for å utføre en grundig behovsanalyse.
Basert på informasjonen vi innhenter, gjennomfører vi en behovsanalyse. I analysen kartlegger vi blant annet hvilke økonomiske rammer, arealstørrelse og geografisk lokasjon dere ønsker, samt eventuelle spesielle behov for lokalet.
2. Vi gjennomfører søket for deg
Når behovene er kartlagt, starter vi søket etter det optimale kontorlokalet. Vi identifiserer mulige eiendommer gjennom direkte kontakt med relevante gårdeiere, utleiemeglere og eiendomsadvokater. Videre benytter vi databaser med lokaler vår analyseavdeling har kartlagt. Dette gir oss en fullstendig oversikt over potensielle objekter som kan møte dine behov.
Deretter innhenter vi informasjon om alle eiendommene og definerer i samarbeid med deg som kunde hvilke kriterier vi skal legge til grunn for å sile ut de mest egnede objektene. Dette er en omfattende prosess hvor vi går metodisk til verks for å utarbeide en såkalt “long-list” over de mest aktuelle lokalene.
Med utgangspunkt i dette organiserer vi og gjennomfører befaringer. Under disse befaringene hjelper vi deg med å forstå eiendommens potensial og begrensninger. Vi analyserer deretter de mulige alternativene og peker ut de prosjektene som best kan møte behovene dine. Når de beste alternativene er valgt ut, sitter vi igjen med en “short-list”.
3. Vi utarbeider din skreddersydde kravspesifikasjon
Før vi henter inn tilbud fra de aktuelle gårdeierne, utarbeider vi en detaljert kravspesifikasjon basert på dine behov. Dette dokumentet utformes av erfarne rådgivere og byggetekniske spesialister og inneholder blant annet funksjonsbeskrivelse av ønskede ytelser, volumer og kvaliteter, samt rom og funksjonsprogram.
I det leiekontrakten er signert, har gårdeieren låst topplinjen sin. Fra det øyeblikket rettes fokuset mot hvordan bunnlinjen kan bli høyest mulig. Bunnlinjen kan nemlig fremdeles påvirkes ved at kostnadene som påløper for å realisere leietakers kravspesifikasjon ennå ikke er låst. Det er først når gårdeieren mottar den siste fakturaen fra sin entreprenør, at den faktiske bunnlinjen kan fastslås. Dersom kravspesifikasjonen er mangelfull eller ufullstendig, vil gårdeieren ha økonomiske incentiver til å levere en billigere leveranse. Derfor er det svært viktig at leietakers kravspesifikasjon er skreddersydd og fullstendig, slik at gårdeieren ikke får mulighet til å «kutte svinger» i leveransen. I det leiekontrakten er signert, har gårdeieren låst topplinjen sin. Fra det øyeblikket rettes fokuset mot hvordan bunnlinjen kan bli høyest mulig.
Vi tar oss av den løpende dialogen med gårdeierne og følger opp og evaluerer alle tilbud. For at du skal unngå å komme i en situasjon hvor kravene ikke har blitt innfridd, er det viktig å gjøre en grundig analyse av de ulike tilbudene. Hvordan ser det økonomiske aspektet ut? Hvor høy kvalitet holder lokalet? Forekommer det avvik fra kravspesifikasjonen? Og finnes det potensielle besparelser eller forbedringer i tilbudene?
I relokaliseringsprosessen kan tiden være din verste fiende. Dersom lokalet ikke er innflyttingsklart til avtalt tid, kan dette få store konsekvenser for deg og din bedrift. For å unngå at dette skjer, vurderer vi risikoen knyttet til hvert tilbud. Er det realistisk at de ønskede endringene eller ombyggingene er ferdig til avtalt tid? Hva kan gå galt, og hvilke konsekvenser vil dette medføre? Denne risikovurderingen vil gi deg et bedre grunnlag til å informerte beslutninger, samt å avtale alternative løsninger dersom dette skulle bli nødvendig.
LES OGSÅ: Ny veileder definerer beste praksis for søkeprosesser
4. Vi hjelper deg med å forhandle
Leiekontrakten favoriserer i utgangspunktet utleieren. For å sikre en mst mulig komplett leveranse med liten risiko for tilleggskostnader i senere faser, legger vi forhandlingsstrategien sammen med deg.
Målet med forhandlingene er å minimere ansvar og risiko for deg, slik at kontrakten blir så leietaker-vennlig som mulig. Våre rådgivere har lang erfaring fra komplekse forhandlinger, og vi kjenner derfor gårdeiers forhandlingsmetode og strategi.
Vi benytter oppdatert informasjon fra vår interne analyseavdeling til å vurdere markedsleien i det aktuelle området, ledighetsgrad og prisnivå på tilsvarende lokaler. Denne informasjonen bruker vi som benchmarks under forhandlingene, og for å vurdere leietakers forhandlingsposisjon. Vi vurderer også hvilke leietakere som kan konkurrere om det samme arealet. Er det høy ledighetsgrad, vil forhandlingsmakten automatisk være større, mens det i motsatt tilfelle er mindre rom for å forhandle. Vårt mål er å sikre våre kunder en leiekontrakt som ivaretar kundens behov til mest mulig fordelaktige betingelser og vilkår.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (6)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (3)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (5)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (5)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (1)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (1)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)