140 heiser kobles mot supercomputer - reduserer nedetid og kostnader
Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
For to år siden ble Norges første heis med kunstig intelligens installert på Ullevål Stadion. Målet er å redusere nedetid og kostnader, samt øke leietakertilfredsheten. Nå videreføres satsningen! 140 heiser i bygg som Malling & Co forvalter kobles nå opp i skyen.
Det er Malling & Co Technology og KONE som har gått sammen om å koble 140 eksiterende heiser opp mot skyen. Heisene finnes i bygg som forvaltes av Malling & Co.
Robert Skramstad, som leder Malling & Co Technology, forklarer at heiser utgjør en stor andel av felleskostnader i næringsbygg og at problemfrie heiser er viktige for brukeropplevelsen.
– Ved å koble eksisterende heiser opp mot skytjenesten som utnytter AI-teknologi kan vi på sikt gå bort fra faste vedlikeholdsrutiner. Dette er et stort steg i riktig retning – vi ønsker at driften av næringsbygg skal være behovsstyrt. Sensorer i heisen vil selv varsle serviceteknikere når heisene trenger tilsyn.
Han forteller at gode erfaringer fra de smarte heisene på Ullevål Stadion har vært utslagsgivende for den videre satsningen på datadrevne heiser.
– Totalt er det installert åtte toppmoderne heiser på landslagsstadion - og det har virkelig vært en suksess. Da vi skulle reforhandle vår avtale med KONE var det derfor naturlig å se på hvordan vi kunne videreføre satsningen på bekymringsfrie heiser, sier Skramstad.
De intelligente heisene på Ullevål Stadion overvåker over 200 ulike parametere i sanntid og sender informasjon til en skybasert supercomputer. Basert på denne informasjonen kan supercomputeren forutsi eventuelle fremtidige feil, og varsle en servicemontør som retter opp i feilene før heisen går ut av drift. Denne metodikken videreføres nå til 140 heiser på eiendommer Malling & Co forvalter.
Reduserer kostnader og øker levetiden
Skramstad brenner for å skape gevinster med ny teknologi i næringseiendom. Han mener satsningen vil kunne redusere kostnader.
– Helt klart. Tidligere har heiser fått tilsyn basert på faste rutiner og historikk. Hvis en heis har vært trøblete får den oftere tilsyn – selv om feilen kanskje er rettet opp. Da gir det ikke mening at det løper kostnader for noe som strengt tatt er unødvendig. Servicemontører kobler jo PCen sin til heisen for å se hva som er galt. I 2021 burde denne dataen være oppe i skyen, analyseres og varsle om noe er galt – dette får vi nå til, sier Skramstad, og legger til:
– Satsningen er med på å gjøre byggene klare for en ny dynamisk og fleksibel arbeidshverdag der man holder vedlikeholdskostnadene for heiser på et riktig nivå - i tråd med faktisk bruk og slitasje.
KONE er nå i gang med å ettermontere sensorer i eksisterende heiser på eiendommer Malling & Co forvalter.
Kort fortalt vil sensorene innhente en rekke typer data om alt fra fukt, vibrasjoner og uregelmessige stopp til hvordan dører åpnes og lukkes. Dataen blir så sendt opp i skyen der avansert AI-teknologi tolker dataen og foreslår tiltak om nødvendig. På den måten sikrer man sanntidsovervåkning av heisene, og at antallet driftsstopp minimeres ettersom heisene kan predikere fremtidige feil.
Henrik Wergeland i KONE forklarer at satsningen kalles KONE 24/7 Connected Services – og at de har god erfaring med å knytte heiser opp mot kunstig intelligens i skyen.
– Vi ser at det blir mindre uforutsette heisstanser. I dag har vi knyttet om lag 200 000 heiser til skyen på global basis. Det gir oss et godt datagrunnlag for å predikere feil og behov for vedlikehold. Systemet lærer av seg selv og blir bedre og bedre for hver dag som går, sier Wergeland og påpeker at KONE erfarer at heisenes levetid vil forlenges med noen få prosent fordi man klarer å holde heisene oppdatert og i stand til enhver tid.
Wergeland har arbeidet i KONE siden 1979 og forteller at teknologien vil gjøre heisservicen mer treffsikker, effektiv og redusere biltrafikk og utslipp.
– Våre montører vil få detaljert informasjon og kan i enda større grad stille forberedt til servicen. Heisene kan eksempelvis komme med forslag til utbedringer og fortelle hvilke deler som trenger tilsyn eller bør skiftes ut. Tidligere har servicepersonell først reist til eiendommen for å identifisere feilen, for deretter å reise for å hente deler. Det slipper man nå.
Servicemontører får automatisk varsel om heiser som trenger tilsyn med detaljert informasjon om hvordan feilen kan rettes.
Les også: Skramstad om PropTech; – Det er mye gimmick å styre unna
Full kontroll til enhver tid
Heisspesialisten forklarer at driftspersonell og eiendomsforvaltere vil få tilgang til et dashboard som viser statusen til samtlige heiser i sanntid.
– Det gjør at man alltid har kontroll, og får muligheten til å varsle leietakere om at heisen er ute av drift, og at service er på vei. I tillegg arbeider vi med å knytte dataen om heisene til FDV-verktøyet Malling bruker – slik at man ikke trenger å logge seg inn flere steder. Dette er første gang vi gjør noe slikt i Norge, smiler Wergeland.
Han forteller at satsningen er avgjørende for å forbedre flyten av mennesker.
– Viktigheten av problemfrie heiser øker i takt med urbanisering og at bygg blir stadig høyere og høyere. At man enkelt og raskt kan forflytte seg i og mellom ulike bygg ses i dag på som en selvfølge, og vår 24/7 overvåkning av heisene er avgjørende for å få til dette.
Det støtter Skramstad:
– Her går vi fra en reaktiv tilnærming til en proaktiv tilnærming, vi får sanntidsinformasjon om heisenes tilstand, bedre innsikt om bruken av heisene, økt oppetid og kan samtidig redusere kostnader.
Wergeland mener Malling & Co er blant de mest fremoverlente samarbeidspartnerne KONE har i Norge.
– De er dyktige, stiller krav og gode spørsmål som tar oss i riktig retning. Jeg syntes det er veldig givende å arbeide med Malling – sammen installerte vi Norges første heis som utnytter kunstig intelligens – og det er veldig bra at vi nå viderefører satsningen. Vi håper at vi fremover kan arbeide enda tettere for å forbedre tjenestene til leietakerne, sier Wergeland.
Skramstad forklarer at prosjektet er et godt eksempel på hvordan eiendommer skal forvaltes av Malling & Co fremover:
– Behovsstyrte tjenester, service og forvaltning er fremtiden. Det reduserer unødvendig tidsbruk og kostnader, og forbedrer opplevelsen leietakere har av bygget. Jeg er veldig opptatt av at teknologien må lede frem til reelle gevinster for gårdeiere, leietakere og brukere, sier Skramstad.
Han forteller at de beste PropTech-løsningene kommer ved å kombinere kompetanse om teknologiske muligheter med erfaring fra forvaltning og drift av næringseiendom.
– Ofte mangler teknologibedriftene innsikt om utfordringene leietakere, gårdeiere og forvaltere opplever i hverdagen. På samme måte mangler disse kjennskap til de teknologiske mulighetene. Min rolle er å forene disse hensynene for å skape konkrete og målbare gevinster for kunder av Eiendomshuset Malling & Co, avslutter Skramstad.
Klikk her for å komme i kontakt med Robert Skramstad.
BESØK VÅRT DIGITALE KUNNSKAPS-BIBLIOTEK
Her finner du e-bøker med tips og råd innenfor:
- Eiendomsutvikling
- Investeringer i næringseiendom
- PropTech
- Leietakertilfredshet
- Energi- og miljø
- Valg av kontorlokaler
- Forvaltning av næringseiendom
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (6)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (3)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (5)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (5)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (1)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (1)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)