- Kan halvere byggkostnadene
Skrevet av Malling & Co
24.mai.2007
Hva skiller oss fra andre eiendomsrådgivere? Svaret ligger i navnet; vi er et komplett eiendomshus som kan bistå våre kunder gjennom hele livssyklusen til en næringseiendom.
Offentlig Privat Samarbeid (OPS) kan gi enorme samfunnsøkonomiske besparelser i forbindelse med større offentlige utbygginger. I enkelte tilfeller kan kostnadene halveres, skriver Morten A. Malling i Tschudi & Malling Syndikering AS.
Offentlig Privat Samarbeid (OPS) defineres som et samarbeid mellom offentlig og privat sektor om et prosjekt eller en tjeneste, der privat sektor tar en større del av ansvaret knyttet til utvikling og/eller drift av prosjektet/tjenesten. Den offentlige aktøren beskriver oppgaven som skal løses, og beskriver hvilke standarder og kvaliteter man vil ha levert. Innenfor disse rammene får den private aktøren frihet til å planlegge og gjennomføre arbeidet på en mest mulig hensiktsmessig måte. Med unntak av enkelte pilotprosjekter innen samferdsel- og skolesektoren er samarbeidsformenrelativt fersk i Norge. Noe forenklet fungerer det i dag slik at det offentlige gjør det meste av jobben selv – alt fra utvikling til drift og vedlikehold, hvor det private bidrar i beskjeden grad.
I andre land er det ikke slik. OPS-modellen blir i dag benyttet i over 60 land, hvorav England er det landet som har kommet desidert lengst. I utgangspunktet er det kun fantasien som setter grenser for i hvilken sammenheng man kan benytte seg av OPS-modellen. I dag er dog OPS mest aktuelt i forbindelse med bygging og drifting av hard infrastruktur, slik som veier, flyplasser, skoler, sykehus og fengsel.
Det finnes mange samfunnsøkonomiske argumenter som bygger opp under et slikt samarbeid. Ifølge en studie fra konsulentselskapet KPMG kan OPS-modeller gi enorme besparelser, normalt et sted mellom ti og 20 prosent, og i enkelte tilfeller opp mot 50 prosent i forhold til tradisjonell offentlig anskaffelse. Til tross for besparelsene går dette ikke utover kvalitet – snarere tvert imot. Spørsmålet er hvordan hentes disse effektivitetsgevinstene?
Noe av forklaringen ligger i at et OPSsamarbeid innbyr til en mer helhetlig tankegang rundt et prosjekt. Eksempelvis må en privat aktør som skal både bygge, og siden drifte og vedlikeholde et bygg eller en vei i mange tiår tenke svært langsiktig – slurv og shortcuts i byggefasen blir straffet i driftsfasen. Spesielt ettersom godtgjørelsen til den private aktøren avhenger av at tjenesten tilfredsstiller kvalitetskravene. Det er selvsagt drøyt å påstå at det offentlige ikke tenker helhetlig ved tradisjonell offentlig anskaffelse, men konsekvensene blir ikke like brutale.
Nettopp dette leder oss over til et annet tungtveiende argument for OPS, nemlig at det offentlige ikke lenger bærer risiko for kostnads- og tidsoverskridelser, og i tillegg har muligheten for å sanksjonere hvis kvaliteten ikke holder mål. Sprekker kostnadene ved for eksempel bygging av en ny hovedflyplass, et flytog, eller et nytt rikshospital (lyder kjent?), så er det den private aktørens problem (så lenge aktøren er solvent), ikke skattebetalernes.
Dersom det skulle bli store forsinkelser ved ferdigstillelse av disse prosjektene, eller kvaliteten viser seg å være for dårlig, så har det offentlige en rekke pressmidler mot private – alt fra prisreduksjon, dagbøter til redusert leie. Når det offentlige gjennomfører slike prosjekter i egen regi så blir slike sanksjoner meningsløse – det blir som å bite seg selv i halen. Sannsynligheten for budsjettsprekk, forsinkelser og “raske løsninger” blir minimert når konsekvensene blir så brutale.
Det må også være betryggende for det offentlige å vite at for hvert tildelt OPSoppdrag skal en privat aktør gjennom en knallhard konkurranse. Det skal konkurreres om pris, kvalitet, finansiering, utforming osv. før et oppdrag tildeles. Tilbyderne settes opp mot hverandre, og beste tilbyder vinner. For det offentlige betyr dette et rikt tilfang av ulike modeller/forslag i forbindelse med å løse en bestemt samfunnsmessig oppgave, mens det samtidig tvinger private aktører til å fokusere på innovasjon og nytenkning rundt prosjektering, bygging og drift, samt hele tiden sette underleverandører opp mot hverandre.
Dette er på ingen måte en uttømmende liste, vi har ikke engang vært innpå hvilke likviditetsmessige fordeler det bringer med seg ved at slike større investeringer ikke lenger bevilges over offentlige budsjetter. Hovedpoenget er likevel at slike modeller gir mer ut av hver offentlig forvaltet krone, hever kvaliteten, samtidig som det stimulerer til nyskaping og innovasjon.
En annen hyggelig bieffekt er at slike prosjekter også skaper lange, forutsigbare kontantstrømmer, som igjen kan struktureres og tilbys som spareprodukter. Resultatet blir da at det norske folks sparepenger kan være med på å bygge landet med helt nødvendig infrastruktur, for øvrig helt i Einar Gerhardsens ånd – skulle vi tro.
I andre land er det ikke slik. OPS-modellen blir i dag benyttet i over 60 land, hvorav England er det landet som har kommet desidert lengst. I utgangspunktet er det kun fantasien som setter grenser for i hvilken sammenheng man kan benytte seg av OPS-modellen. I dag er dog OPS mest aktuelt i forbindelse med bygging og drifting av hard infrastruktur, slik som veier, flyplasser, skoler, sykehus og fengsel.
Det finnes mange samfunnsøkonomiske argumenter som bygger opp under et slikt samarbeid. Ifølge en studie fra konsulentselskapet KPMG kan OPS-modeller gi enorme besparelser, normalt et sted mellom ti og 20 prosent, og i enkelte tilfeller opp mot 50 prosent i forhold til tradisjonell offentlig anskaffelse. Til tross for besparelsene går dette ikke utover kvalitet – snarere tvert imot. Spørsmålet er hvordan hentes disse effektivitetsgevinstene?
Noe av forklaringen ligger i at et OPSsamarbeid innbyr til en mer helhetlig tankegang rundt et prosjekt. Eksempelvis må en privat aktør som skal både bygge, og siden drifte og vedlikeholde et bygg eller en vei i mange tiår tenke svært langsiktig – slurv og shortcuts i byggefasen blir straffet i driftsfasen. Spesielt ettersom godtgjørelsen til den private aktøren avhenger av at tjenesten tilfredsstiller kvalitetskravene. Det er selvsagt drøyt å påstå at det offentlige ikke tenker helhetlig ved tradisjonell offentlig anskaffelse, men konsekvensene blir ikke like brutale.
Nettopp dette leder oss over til et annet tungtveiende argument for OPS, nemlig at det offentlige ikke lenger bærer risiko for kostnads- og tidsoverskridelser, og i tillegg har muligheten for å sanksjonere hvis kvaliteten ikke holder mål. Sprekker kostnadene ved for eksempel bygging av en ny hovedflyplass, et flytog, eller et nytt rikshospital (lyder kjent?), så er det den private aktørens problem (så lenge aktøren er solvent), ikke skattebetalernes.
Dersom det skulle bli store forsinkelser ved ferdigstillelse av disse prosjektene, eller kvaliteten viser seg å være for dårlig, så har det offentlige en rekke pressmidler mot private – alt fra prisreduksjon, dagbøter til redusert leie. Når det offentlige gjennomfører slike prosjekter i egen regi så blir slike sanksjoner meningsløse – det blir som å bite seg selv i halen. Sannsynligheten for budsjettsprekk, forsinkelser og “raske løsninger” blir minimert når konsekvensene blir så brutale.
Det må også være betryggende for det offentlige å vite at for hvert tildelt OPSoppdrag skal en privat aktør gjennom en knallhard konkurranse. Det skal konkurreres om pris, kvalitet, finansiering, utforming osv. før et oppdrag tildeles. Tilbyderne settes opp mot hverandre, og beste tilbyder vinner. For det offentlige betyr dette et rikt tilfang av ulike modeller/forslag i forbindelse med å løse en bestemt samfunnsmessig oppgave, mens det samtidig tvinger private aktører til å fokusere på innovasjon og nytenkning rundt prosjektering, bygging og drift, samt hele tiden sette underleverandører opp mot hverandre.
Dette er på ingen måte en uttømmende liste, vi har ikke engang vært innpå hvilke likviditetsmessige fordeler det bringer med seg ved at slike større investeringer ikke lenger bevilges over offentlige budsjetter. Hovedpoenget er likevel at slike modeller gir mer ut av hver offentlig forvaltet krone, hever kvaliteten, samtidig som det stimulerer til nyskaping og innovasjon.
En annen hyggelig bieffekt er at slike prosjekter også skaper lange, forutsigbare kontantstrømmer, som igjen kan struktureres og tilbys som spareprodukter. Resultatet blir da at det norske folks sparepenger kan være med på å bygge landet med helt nødvendig infrastruktur, for øvrig helt i Einar Gerhardsens ånd – skulle vi tro.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (6)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (3)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (5)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (5)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (1)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (1)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)