RSS header - this is hidden

Roboten Alfred er ansatt hos eiendomshuset Malling & Co

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 14.feb.2018

Malling & Co har utviklet en robot for å ta hånd om faktureringen i deler av selskapet. Det fører til tettere dialog med kunder og mer tid til verdiskapende arbeid, sier økonomidirektør Martin Mehus.

Forvaltningsavdelingen i Norges største eiendomshus mottar årlig 70.000 fakturaer. Nå har Malling & Co fått hjelp av Knowit Insight med å lage en robot som håndterer regelstyrte oppgaver for leverandørfakturaer.

- Dette er første steg i vår ambisiøse digitaliseringsstrategi, innleder økonomidirektør Martin Mehus.

Alfred – ansatt etter 6 uker

Roboten har fått navnet Alfred, og håndterte sine første fakturaer i desember 2017.

Martin Melhus.jpg
Økonomidirektør Martin Mehus


- Malling & Co har et bredt tjenestespekter innen næringseiendom. Det er vår forvaltningsavdeling, som forvalter over to millioner kvadratmeter næringslokaler, som drar nytte av Alfred. Nå gå arbeidet med leverandørfakturaer mye raskere, som igjen vil frigjøre de ansattes tid, slik at de kan bruke mer tid på våre kunder, sier Mehus.

 

Ole Kristian Haug er ansvarlig for intelligent automasjonsavdelingen i Knowit Insight, som har utviklet roboten.

- Det har vært en fryd å arbeide med Malling & Co fordi de har hatt en helt spesiell glød og stå-på-vilje for å Alfred på plass. Deres engasjement har vært en viktig suksessfaktor for at prosjektet ble levert til avtalt tid. Det tok seks uker fra vi startet arbeidet til Alfred var fast ansatt, smiler Haug. 

Høster effektiviseringsgevinster

Mehus forklarer at de underveis i prosessen har identifisert flere arbeidsoppgaver som kan erstattes av roboter. 

OleKristian_KnowIt.jpg
Ole Kristian Haug fra Knowit Insight 

 

- Vi ser alltid ser etter muligheter for å jobbe smartere, og vil fortsette å implementere løsninger som forenkler og effektiviserer arbeidshverdagen. Det gagner både oss og våre kunder, sier Mehus og fortsetter:

 

- Grove beregninger tilsier at roboten allerede nå utfører arbeid tilsvarende ett årsverk, i tillegg kommer synergieffektene ved at våre kunnskapsmedarbeidere kan bruke tid på det de brenner for – å skape verdi for kundene, og ikke arbeid med fakturaer.

 

 

Haug i Knowit Insights støtter Mehus sitt resonnement.

- Det vil være helt avgjørende for virksomheter å automatisere for å være konkurransedyktig i årene som kommer. Med det engasjementet jeg har opplevd hos Malling & Co er jeg helt sikker på at de vil lykkes med å implementere flere tiltak som effektiviserer virksomheten, avslutter Haug.


LES OGSÅ:

God eiendomsforvaltning er et suksesskriterie for MEET Ullevaal
5 gode grunner til å sette ut eiendomsforvaltning
Nøkkelen til fornøyde leietakere

Headerbildet i denne bloggposten er hentet fra Freepik.com

Kategori: Forvaltning

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.