RSS header - this is hidden

Youngskvartalets fantastiske forvandling

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 25.sep.2019

Youngskvartalet i Oslo Sentrum har gått gjennom en fantastisk forvandling. Dette er historien om hvordan det falleferdige kvartalet ble restaurert og transformert til det som kanskje er Oslos mest spennende kvartal.

Se bilder lengre ned i artikkelen.

Entra solgte i slutten av november 2012 tre eiendommer rundt Youngstorget for over en halv milliard kroner til fagforbundet Industri Energi. Kjøpet gjaldt eiendommene Hammersborggata 12, Youngs gate 7-9 og Torggata 13. Hammerborggata 12 ble oppført i tusenårsskiftet, mens murgårdene i Youngsgate 7-9 og Torggata 13 ble oppført i 1861-1874.

I dag består Youngskvartalet av nyrestaurerte bygårder og et kobberkledd nybygg med toppmoderne kontorer. Hele åtte ulike restaurant- og matkonsepter har flyttet inn, samt en rekke leietakere for de topp moderne kontorlokalene.

Verdifull markedsinnsikt i tidlig fase

Eiendomshuset Malling & Co har vært tett på fornyelsen av Youngskvartalet gjennom næringsmeglerne Fredrik Sommerfeldt og Thomas Bagn. Sommerfeldt mener det har vært avgjørende at Malling & Co sin markedskunnskap tidlig tok del i prosjektet.

Fredrik-Sommerfeldt
Fredrik Sommerfeldt leder Malling & Co Næringsmegling.


 Det har vært givende å følge dette prosjektet fra planleggingsfasen til nå å være et prisbelønnet prosjekt som vil høste betydelige verdier for gårdeier. Det nye Youngskvartalet tilfører Oslo sentrum både praktfulle kontorlokaler og nyskapende bar- og restaurantkonsepter, innleder Sommerfeldt.

 

Youngskvartalet mottok Cityprisen 14. februar i år. Cityprisen er en årlig pris som går til et utviklingsprosjekt som har levert ut over det vanlige til både gårdeier, brukere og omgivelsene. Under åpningen av Youngskvartalet fortalte byantikvar, Janne Willberg, om et av de beste samarbeidene hun noen gang har tatt del i.

— Når Malling & Co sin utleieavdeling inkluderes tidlig inn i prosjekter øker sannsynligheten for å lykkes betraktelig. Tidligere har arkitekter og entreprenører hatt stor makt i utviklingsprosjekters tidlige fase. Det skal de fortsatt ha, men man må aldri glemme viktigheten av å utvikle konsepter og bygg som er tilpasset den fremtidige markedssituasjonen. Dette har vi stålkontroll på, sier Sommerfeldt, som nå arbeider med flere spennende byutviklingsprosjekter, blant annet for Urtekvartalet og Tullinkvartalet

 

Hvordan konkret bidrar Malling & Co til å skape verdi i utviklingsprosjekters tidlige fase?

— Malling & Co er den ledende utleiemegleren i Norge og har lang erfaring med utvikling- og rehabiliteringsprosjekter. I tillegg har Eiendomshuset kompetanse innenfor en rekke fagfelt innen næringseiendom. Dette gjør at vi har god innsikt i hva markedet vil etterspørre.

— Vår tilgang til informasjon er enorm og eksempelvis registreres alle leiekontrakter i vår database med viktig og relevant informasjon som gjør oss i stand til å være tett på markedet. Det gir oss blant annet muligheten til å predikere en fremtidig markedssituasjon og ikke minst endringer i behovet og etterspørselen.

— Videre følger vi nasjonale og internasjonale trender knyttet til utvikling av arbeidsplassen, og ikke minst det som skjer på bygulvet. Dette gjør oss i stand til å skape innovative prosjekter som treffer etterspørselen i markedet.

Basert på våre innspill og forslag til konsepter utformer vi scenario- og lønnsomhetsanalyser for å treffe beslutningene som skaper høyest verdi for gårdeier, sier Sommerfeldt og skyter inn at beslutningene som fattes i en tidlig fase vil påvirke eiendommens verdi i en årrekke fremover – nettopp derfor mener han det er avgjørende å inkludere fagpersoner med innsikt i leiemarkedet for næringseiendom tidlig i prosjekter.

LES OGSÅ: Norconsult kapret den siste kontorplassen i Telegrafen

SE BILDER

Før moderniseringen startet var det hussopp, sviktende fundamentering og avrevne bakfløyer – Youngskvartalet huset det som trolig var Oslos største duekollektiv. Så ille var tilstanden at bygningene havnet på byantikvarens «verstingliste» over falleferdige bygg i 2007.

Hentet inn solide Leietakere MED SPENNENDE KONSEPTER

Utleiemegler Thomas Bagn har hatt i oppdrag å hente inn leietakere. I dag huser kvartalet åtte ulike restaurant- og matkonsepter, samt en rekke ulike kontorleietakere. Bak restaurant- og matkonseptene står en leietaker, Madein Oslo Restaurant AS. 

Thomas Bagn
Utleiemegler Thomas Bagn

 Utleieprosessen har gått knirkefritt. Gode analyser i tidligfase har sørget for at man har utnyttet eiendommens areal maksimalt. Vi har eksempelvis åpnet opp bakgården og skapt et intimt smug som binder flere av restaurant- og barkonseptene sammen. Du finner hele 2500 kvadratmeter med bevertning i Youngskvartalet, i tillegg er et stort nybygg reist i kobber, sier Bagn, og forteller om de spennende spise og drikke mulighetene.

Du vil blant annet finne:

Oslos minste kaffebar - My Ugly baby

En cocktailbar innredet som en leilighet - Andre til høyre

En slakter OG ølbar - Håndslakt & Håndslag

Et konsept som serverer frokost fra 07 om morgenen til 03:30 på natta - Gunnars Generasjonsbar

En sushi- og sakerestaurant - Lulu Lodge

Et pizzeria med ambisjon om å lage Oslos beste pizza - Girotondo

Og et high-end spisested som serverer moderne nordisk mat - Nemesis

Andre interessante saker fra oss:

UBS vender tilbake til Malling & Co etter nytt storkjøp i Norge

Kontoreiendom i Oslo vil lede verdiveksten

Slik får du bedre verdiskaping i din eiendomsportefølje

Bane NOR flytter inn i Telegrafen

 

Klikk her for å komme til vårt digitale kunnskaps-bibliotek.
Her finner du e-bøker om ulike temaer innen næringseiendom

eboker_samlet_web2

Kategori: Referanser, Eiendomsutvikling

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.