RSS header - this is hidden

Viktig satsning på rekruttering

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 13.okt.2022

Praksisplasser er en viktig del av Malling & Cos ambisjoner om å finne eiendomsbransjens største talenter.

Hver sommer får utvalgte studenter muligheten til å bli bedre kjent med eiendomsbransjen gjennom praksisplasser i de ulike avdelingene i Malling & Co. I 2022 var det fire håpefulle som fikk prøve seg, der tre ble satt på konkrete oppgaver i analyseavdelingen.

– Praksisplasser er en god måte å komme i kontakt med spennende nye talenter. Vi får hjelp til å løfte spennende prosjekter som vi ellers ikke har så mye tid til gjennom året. Ofte lar vi også studentene få bidra på reelle oppgaver som vi løser for kundene, sier Håkon Ødegaard, leder for analyse og verdivurdering i Malling & Co.

Ødegaard hadde selv praksisplass i Malling sommeren 2008, og er en av flere ansatte som er rekruttert via denne nå 15 år lange tradisjonen.

– Kandidatene skal få et konkret og realistisk innblikk i hvordan det er i eiendomsbransjen, og hos oss i Malling & Co, sier Ødegaard.

Fikk gjøre et dypdykk

De som hadde praksisplass i 2022 var Mathias Aas Rolid, Henrik Frigstad, Herman Stenrimsen og Tor Olav Nesheim Hægeland. Stengrimsen var godt fornøyd med utfallet av sommerjobben, særlig siden han er på oppløpet av sine siviløkonomistudier ved NHH.

– Studiet har vekket min interesse for næringseiendom, og det var en kjempemulighet å tilbringe sommeren hos Malling & Co Research and Valuation. Jeg fikk lære og opparbeide meg erfaring i en bransje jeg ønsker å fortsette i etter endt studie.

Stengrimsen jobbet blant annet med en prognosemodell for leiepriser og yield. Etter å ha analysert store mengder data viser prognosen at leieprisene i Oslo kommer til å stige, og at yieldene vil fortsette å synke.

Studentene medgir at prognosene er noe unøyaktige fordi datamengdene ikke er store nok til å gjøre nøyaktige analyser, pluss at det finnes faktorer som modellene ikke klarer å ta hensyn til, som de vet trolig er feil. Samtidig er konklusjonen at prognoseverktøyet vil levere bedre spådommer i framtiden om en fortsetter å plotte inn data og observasjoner.

– Det er flere drivere som prognosen ikke klarer å fange opp. Verktøyet kan kanskje fungere som en indikasjon, men en må fortsatt bruke kunnskap og intuisjon i tolkningen, legger Stengrimsen til.

Mest ledig i Bergen

Studentene har også kartlagt markedet for kontorfellesskap. Analysen gjorde opp status i Oslo, Drammen, Stavanger, Bergen og Trondheim. Resultatene viste en stor variasjon i ledigheten fra 13 prosent i Oslo og Drammen, 18 prosent i Trondheim til 28 prosent i Bergen. 

 

– Flere av aktørene vi undersøkte bruker hoveddelen av arealet sitt på alminnelig kontorutleie, men har en liten andel med fleksibelt kontorfellesskap, forklarer Henrik Frigstad, som går femte året på en finansmaster ved Norges Handelshøyskole (NHH). 

 

Det oppfattes som dyrt å leie plass i et fellesskap, det betraktes utfordrende å bygge kultur når man sitter sammen med andre bedrifter, og at fasilitetene ofte har for få stille-rom og møterom.  Ikke overraskede bekreftes fleksibilitet som viktigste årsak til at små bedrifter foretrekker coworking. 

 

– Kontraktene er ofte ikke lenger enn et år av gangen som er gunstig for små selskaper i vekst, sier Tor Olav Nesheim Hægeland, som studerer industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. 



BESØK VÅRT DIGITALE KUNNSKAPS-BIBLIOTEK

Her finner du e-bøker med tips og råd innenfor:

  • Eiendomsutvikling
  • Investeringer i næringseiendom
  • PropTech
  • Næringsmegling
  • Leietakertilfredshet
  • Energi- og miljø
  • Valg av kontorlokaler
  • Forvaltning av næringseiendom

Naviger til Malling & Co sitt digitale kunnskaps-bibliotek

Kategori: Analyse

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.