Nøkkelen til fornøyde leietakere
Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
Leietakere med høy tilfredshet forlenger ofte avtalen. For en gårdeier skaper det stabilitet og lønnsomhet over tid. Derfor er fornøyde leietakere din viktigste verdi.
– Å bytte leietakere kan gi kostnader tilsvarende opptil to års leieinntekter. Derfor mener vi at fornøyde leietakere er en av gårdeiers viktigste verdier. En profesjonell utleier må tenke langsiktig, og er tjent med stabile leieforhold med minst mulig administrasjon og få konflikter, sier Therese G. Skare.
Hun er eiendomssjef i Malling & Co, og har ansvar for flere eiendommer i vår forvaltningsportefølje.
Vi har laget et oversiktlig veiledningsdokument som hjelper deg med å sikre at dine leietakere er tilfreds. Trykk på knappen under for å laste ned.
– Langsiktige leietakere er også et kvalitetstegn for eiendommen din. Stor ledighet eller høy gjennomtrekk kan skape usikkerhet og mindre interesse. Når en leiekontrakt nærmer seg utløp er det stor sannsynlighet for at en leietaker som opplever at de har hatt et godt leieforhold vil forlenge avtalen, sier hun.
Om de ikke forlenger står gårdeier ofte overfor store investeringer og tap av inntekter.
LES OGSÅ: Dette kan du forvente av en profesjonell driftsavtale
Kostbart med leietakerbytte
Når en leietaker sier opp avtalen står gårdeier ofte overfor store utgifter. Legger man sammen den totale kostnaden for tapte leieinntekter, byggekostnader og tilpasning, meglerhonorar og markedsføring, tilsvarer det fort to års leieinntekter.
– Dette er en av grunnene til at leietakertilfredshet står høyt på agendaen i Malling & Co. Når vi forvalter eiendommer på vegne av våre kunder vet vi at god kommunikasjon, rutiner og oppfølging av leietakerne er noe av det viktigste å ivareta. Det er en oppgave vi har stor respekt for, forteller Skare.
LES OGSÅ: Hvorfor Malling & Co det naturlige valget for forvaltning av dine eiendomer
Leietakertilfredshet er sammensatt
En rekke faktorer, som kommunikasjon, responstid, teknisk drift, pris, kvalitet og beliggenhet påvirker leietakertilfredsheten. Leiekontrakten setter premissene for leieforholdet, og skal også styre forventningene partene skal ha til hverandre. Likevel kan misforståelser eller misnøye oppstå, og da er det viktig at man har gode relasjoner og kan løse floken raskt.
– Det å ha en personlig relasjon mellom utleier og leietaker gjør det ofte enklere å løse konflikter eller å få forståelse, f.eks når man må utføre vedlikehold eller oppussing som påvirker de som sitter i lokalet. Derfor har vi dedikerte team for hver enkelt eiendom, slik at leietakerne har faste personer å forholde seg til. Det med på å skape leietakere med høy tilfredshet, forklarer Skare.
Vil du vite mer om hva som påvirker leietakertilfredshet og hvordan man skaper langsiktige leietakere?
Vi har laget et oversiktlig veiledningsdokument som hjelper deg med å sikre at dine leietakere er tilfreds. Trykk på knappen under for å laste ned.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (6)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (3)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (5)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (5)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (1)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (1)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)