Malling & Co signerer ny samarbeidsavtale med Redd Barna
Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
Da Malling & Co innledet et samarbeid med Redd Barna tilbake i 2018 var målet å skape en bedre framtid for barn i Kambodsja. To år etter har lese- og skriveferdighetene blant barn økt, færre dropper ut av skolen og flere lærere har blitt utdannet.
Malling & Co har bidratt med økonomisk støtte til prosjektet «Utdanning for fremtiden» som fokuserte på 127 barneskoler i Kambodsja, og har gjennom skoler og myndigheter sørget for at det blir brukt riktige og gode pedagogiske metoder i undervisningen. Dette har forbedret kvaliteten på barnas utdanning, og ført til at også marginaliserte barn har fått tilgang til grunnskoleopplæring i et trygt læremiljø.
Nye undervisningsmetoder gir gode resultater!
Vi er stolte av at prosjektet har gitt over 100.000 barn i Kambodsja en bedre skolegang, og at utdanningsmyndighetene i landet har «adoptert» metodene Redd Barna bruker for å sikre kvalitet i undervisningen. Alle grunnskoler er nå pålagt å følge dette opplegget for å oppnå gode resultater i lesing, skriving, matematikk og generell læring. Resultatene er imponerende:
- På de 127 skolene prosjektet har fokusert på, har andelen av barn som består lese- og skrivetester økt med 50 %
- Antall barn som har begynt på skolen har økt med 8% og antallet som dropper ut er redusert med 2,7%
- 8281 barn i alderen 2-5 år har fått støtte til å lære å lese og skrive før de begynner på skolen.
- I 2019 utdannet Redd Barna 229 lærere i Kambodsja. Av disse var det 90 kvinner og 139 menn.
- Redd Barna har også holdt flere kurs for lærere som viser dem hvordan man bedre kan identifisere barn som står i fare for å droppe ut av skolen grunnet funksjonsnedsettelser. På grunn av disse kursene ser vi at lærere har blitt mye bedre på å identifisere slike elever og de får fulgt dem opp på en bedre måte.
SAMMEN FOR Å SIKRE BARNS FRAMTID I MYANMAR
Etter gode resultater fra samarbeidet i Kambodsja, har Malling & Co og Redd Barna inngått et nytt samarbeid. Denne gangen skal vi nå 56.470 barn og 21.530 voksne i seks landsbyer i Myanmar. Landsbyene er fordelt på to regioner: Kayah State og Magway Region.
Kayah state ligger i en fjellregion som grenser mot Thailand. Her er risikoen for konflikt spesielt høy på grunn av den langvarige konflikten med regjeringen. Siden 2011 har reformer ført landet i en mer demokratisk retning, men barn er fortsatt svært utsatt for vold, trafficking og rekruttering til væpnede styrker.
De neste årene skal Malling & Co i samarbeid med Redd Barna hjelpe barn i Myanmar til å lære og utvikle seg, i et beskyttet og inkluderende skolemiljø med kvalifiserte lærere. Sikkerhet i skolen, at barns rettigheter blir overholdt og beskyttelse mot vold inngår også i prosjektet, som omfatter 180 offentlige skoler og deres lokalsamfunn.
Myanmar et land med etnisk mosaikk
Myanmar (tidligere Burma) ble selvstendige fra Britisk styre i 1948, men har siden den gang vært preget av interne stridigheter og den lengste borgerkrig noen gang. Væpnede konflikter mellom etniske grupper fører til utrygge forhold og mange hundretusener er flyktninger i eget land. Hæren i Myanmar har også drevet mange Rohingya-muslimer på flukt over grensen til Bangladesh.
Etter flere tiår med militært styre og borgerkrig med etniske minoriteter, er Myanmar ett av verdens fattigste land. Omtrent halvparten av alle barn som vokser opp i Myanmar er fattige, mens 6,5 % av befolkningen lever i ekstrem fattigdom.
Fattigdommen er spesielt utbredt på landsbygda hvor 87% av de fattige bor. Den utbredte fattigdommen påvirker barns tilgang til kvalitetsutdanning, helsetjenester, tilstrekkelig ernæring og trygge levevilkår. Familiene er sårbare og fattigdommen kan føre til at barn dropper ut av skolen eller at de må ta farlig arbeid for å bidra til familiens inntekt.
Bærekraft
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Å sikre inkluderende og rettferdig kvalitetsutdanning for alle, bidrar til en av de viktigste drivkreftene for bærekraftig utvikling. Mål nr. 4 er å sikre at alle jenter og gutter fullfører gratis grunnskole og videregående skole innen 2030.
Avtalen med Redd Barna er en av våre måter å ta samfunnsansvar på og vi håper at samarbeidet vil engasjere våre ansatte, så vel som oppdragsgivere og samarbeidspartnere.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (6)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (3)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (6)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (6)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (3)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (2)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)