RSS header - this is hidden

Innovasjon Norge valgte Grev Wedels Plass 9 til nytt hovedkontor

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 16.feb.2021

Transformasjonen av Grev Wedels Plass 9 er rett rundt hjørnet. Nå er første leiekontrakt signert, og det er ikke med hvem som helst.

Vi er svært stolte over at Innovasjon Norge har valgt Grev Wedels Plass 9 som fremtidig hjem for sitt nye hovedkontor, sier forvaltningsdirektør i Storebrand Eiendom, Dag Tønder.

Grev Wedels plass 9 er lyse, moderne og arealeffektive lokaler som vil ha en høy miljøprofil. Lokalene er sentralt plassert i Oslo. Besøkende og våre ansatte fra hele landet og hele verden er kun noen minutters gangavstand fra Norges største kollektivknutepunkt, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Håkon Haugli administrerende direktør i Innovasjon Norge Kreditering  Astrid Waller

Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Tar 5000 kvadratmeter

Kontorbygget Grev Wedels Plass 9 har i snart 30 år huset skipsmeglerkonsernet Astrup Fearnley, som i 1992 fikk eiendommen bygget til seg selv. For ti år siden kjøpte Storebrand eiendommen, og nå går de altså snart i gang med en omfattende transformasjonsprosess som skal løfte eiendommen fra tidlig 90-tall og inn i fremtiden.

Vi begynner arbeidene i desember og 2. januar 2023 flytter Innovasjon Norge inn som foreløpig første leietaker, sier Tønder.

Selskapet etablerer sitt nye hovedkontor i bygget og skal til sammen leie i overkant av 5000 kvadratmeter. Eiendommen, som i løpet av året tømmes for å gjøres klart for totalrenoveringen, har ytterligere 14.000 ledige kvadratmeter for leie, pluss en stor parkeringskjeller med plass til 165 biler.

Å få Innovasjon Norge som leietaker var selvsagt viktig for bygget. Storebrand tenker langsiktig og denne leiekontrakten vil åpne for en rekke spennende muligheter. Vi tror derfor at dette er en eiendom som vil være attraktiv for svært mange andre, sier næringsmegler hos Malling & Co, Thomas Bagn.

Grev_Wedels_Plass_6.Etasje_v2_3Destate.no
Unike kvaliteter

Den omfattende renoveringsprosessen vil ta et år og skal gi bygget nybygg-kvaliteter, samtidig som gårdeier tar vare på eiendommens mange unike kvaliteter. Alt skal selvsagt gjøres i tråd med Storebrands strenge krav til miljø og bærekraft.

Dette er et bygg som har en del kvaliteter som overgår mye av det man finner i dagens nye kontorbygg, rett og slett fordi det i dag ville blitt for dyrt å bygge det slik. Eiendommen har for eksempel meget generøs takhøyde og store vinduer som strekker seg i hele etasjens høyde, fra tak til gulv, sier Bagn.

Han viser også til svært store etasjeplan på 3300 kvadratmeter, noe som er svært uvanlig i Kvadraturen.
Det gjør bygget arealeffektivt og fleksibelt, noe som gjør det enkelt å tilpasse eiendommen til morgendagens arbeidsplasskonsepter. Kombinasjonen av svært gode kvaliteter, arealeffektive etasjeplan og en god beliggenhet i Kvadraturen, tror vi vil være attraktivt for mange, sier Bagn.


En vinner i leiemarkedet

Næringsmegleren forteller at Kvadraturen de siste årene har fått en renessanse og at kontorlokaler i denne delen av sentrum er mer populære enn noen gang før.
– Kvadraturen har opplevd sterk utvikling de siste årene. En rekke renoverte bygg har gitt området et betydelig løft og vi tror derfor at de grepene som Storebrand nå gjør vil bidra til å gjøre Grev Wedels plass 9 til en vinner i leiemarkedet, noe denne leieavtalen er et eksempel på, sier Bagn.

LES MER: Grev Wedels plass 9

Grev_Wedels_Plass_9_Kjernen_v3_krohnark


Malling & Co Næringsmeglings håndterer utleie av flere av Oslo og Drammens største og mest attraktive kontor handel og lager eiendommer.

Til sammen tilbyr vi, gjennom gårdeierne, over 350 000 kvadratmeter lokaler. Sjekk ut hele eiendomsporteføljen i siste utgave av vår utleiemagasin mPaper. 

Mpaper Malling & Co Utleiemagasin

Kategori: Tips og råd for leie av næringseiendom

Kategori: Nyheter og presseklipp

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.