RSS header - this is hidden

– Jeg føler nesten ærefrykt for å få være med på laget

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 11.mai.2022

Malling & Co Eiendomsdrifts nye daglige leder har jobbet i en rekke forskjellige bransjer. Nå skal han styre en forvaltningsavdeling i sterk vekst.  

Tom Erik Eie (47) er ansatt som daglig leder i Malling & Co Eiendomsdrift. Han kommer fra stillingen som kjedeleder for Elfag. Tidligere har han erfaring som salgsdirektør, konsulent og HR-sjef i vidt forskjellige bransjer. 

– Jeg har ingen tydelig rød tråd i bransjevalg, kan du si. Det jeg kan er salg og ledelse. Men fordi jeg har jobbet i så mange forskjellige bransjer, har jeg en unik evne til å raskt sette meg inn i og lære meg nye bransjer, forteller Eie. 
Tom Erik Eie, daglig leder i Malling & Co Eiendomsdrift

Yrkeskarrieren startet i forsvaret, hvor han etter hvert ledet innkjøps- og logistikkavdelingen i Rogaland Sjøforsvarsdistrikt. Etter seks år i kongens klær, vendte han tilbake til det sivile liv, og har jobbet med salg og ledelse innenfor teknologi, engroshandel og landbruksmaskiner. Næringseiendom er nå den siste bransjen i rekken. 

– Jeg har på mange måter tatt utdanningen i arbeidslivet, siden jeg gikk rett til jobb i forsvaret etter videregående. Jeg pleier å si at jeg har gått 28 år på skole. Fordi jeg har byttet bransje såpass ofte, har jeg måttet jobbe med å lære. Heldigvis går mange av prinsippene innenfor salg og ledelse igjen uavhengig av bransje, sier Eie. 

Les også: Kvalitet og stort tjenestespekter var avgjørende for at Nordea Liv valgte Malling & Co

– Ærefryktig å jobbe her 

I den nye jobben har Eie ansvar for driftsavdelingen, eller «de som gjør jobben», som han omtaler dem selv. Driftsselskapet har vært i kraftig vekst og vaktmesterkorpset teller i dag rundt 60 personer. I løpet av relativt kort tid skal dette tallet øke til 100.  

– Det er mange mennesker som skal gå i takt. Sammen med mitt team skal vi sørge for at vi gjør jobben som forventes i tråd med Malling-navnet. 

Last ned e-bok om eiendomsforvaltning fra Malling & Co


Eie har ikke vært i jobben i mange uker, men har fått et godt inntrykk av miljøet i selskapet. Han føler seg godt mottatt av kollegene, og sier han har havnet i et selskap som bryr seg – både om hverandre, men også kvaliteten som leveres til kundene.
 

– På veggen på kontoret her står det skrevet «Historien forplikter». Det gjorde inntrykk på meg da jeg fikk presentert selskapet. Det er stadig et familiedrevet selskap, som har lagt lista for kvalitet veldig høyt. Eierskapet sitter i veggene. Familien til grunnleggeren jobber stadig i selskapet og går i gangene her hver dag, og jeg føler nesten ærefrykt for å få være med på laget.  

Tom Erik Eie finner roen ute på tur med kona og hunden.

– Dette er ikke noe man vil kødde til. Og det motiverer til å gjøre mitt ytterste for å forvalte ansvaret framover. 

Les også: Forvalter over 200 000 kvadratmeter næringseiendom i Drammen

Attraktiv merkevare 

Eie beskriver Malling & Co som en attraktiv merkevare, med et sterkt renomme.  

– Vi har over mange år bygget oss opp en enorm kunnskap og kompetanse om forvaltning av eiendom. I tillegg har vi merkevaren vår blitt såpass attraktiv at vi tiltrekker oss de flinkeste folkene innenfor områdene vi jobber, beskriver Eie. 

Tilgang på de mest kompetente menneskene, og en intern visjon om å være et innovativt og fremoverlent selskap som tar i bruk ny teknologi var det som skulle til for å overbevises om å ta jobben som daglig leder. 

– Teknologi har gjort at vi kan bruke ressurene våre – menneskene – på en annen måte. Nå har vi sensorer som kan varsle om feil, som sparer vaktmestre for sin runde for å sjekke at alle lampene lyser grønt. Teknologien lar oss frigjøre tid vi kan bruke på ting jeg tror betyr mer for gårdeierne, sier Eie. 

– Med den frigjorte tiden kan vi bruke vår kompetanse som rådgivere og veiledere i større grad, og kan bidra til ansvaret vi har på for eksempel energioptimalisering og miljøtiltak. Vi kan jobbe bredere for et mer helhetlig resultat som både ser bra ut og fungerer godt. 

Les også: Dette kan du forvente av en profesjonell driftsavtale

Flyttet hjem 

Tom Erik Eie framfører en omskrivning av Marcus og Martinus' sang Elektrisk foran 200 kolleger i Elfag

Eie er født og oppvokst i Nes kommune på Romerike, og flyttet for noen år siden hjem til småbruket han vokste opp på. Der bor han sammen med kona, Sidsel, som han har vært gift med i 25 år. De har tre voksne barn som for lengst har forlatt redet, men de har hunden Leo til å holde dem med selskap. 

Når Eie ikke jobber med å forvalte næringseiendom, forvalter han det nesten 100 år gamle småbruket på Årnes. 

– Vi har brukt det siste halvannet året på å totalrenovere et av husene på gården. Det har ikke blitt så mye tid til hobbyer, men jeg får mye energi av å drive med praktiske ting ved siden av jobb, eller være ute i skog og mark med kona og hunden, forteller Eie. 

Han beskriver seg selv som en person som liker å by på seg selv. Under et seminar i Praha, framførte han en omskrivning av Marcus og Martinus’ spellemann-nominerte låt Elektrisk foran 200 kolleger i Elfag.

Godt tatt imot 

Førsteinntrykket hans etter en snau måneds tid i Malling & Co er at det er et selskap med dedikerte mennesker med oppriktig engasjement for kundene og eiendommene. 

– Jeg setter også veldig pris på at den høye viljen til å dele av kompetanse. Det gjør at vi står sterkt samlet, selv om vi teknisk sett kommer fra forskjellige selskaper når vi er ute hos kunder, sier Eie. 

Dette er en artikkel i en serie hvor vi presenterer våre ansatte, deres erfaringer og ekspertise. Tidligere har vi skrevet om eiendomssjef, Magnus Solberg Andersen og leietakerrådgiver, Victoria Schönauer.

Kategori: Forvaltning

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.