RSS header - this is hidden

En annerledes hverdag i Youngskvartalet

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 06.apr.2020

I unormale omstendigheter sørger vaktmester Knut Pedersen for å tilpasse vedlikehold og drift av det ellers pulserende kvartalet.

Knut Pedersen er ansvarlig vaktmester i Youngskvartalet – et av Norges mest spennende og pulserende kvartal.

6_ute_1

– Normalt er det et yrende liv hos våre leietakere. Eiendommen huser både restauranter, politistasjon og kontorlokaler, sier Pedersen.

Han har stått for den daglige driften av Youngskvartalet siden oppstart i 2017. Etter at koronaviruset førte til strenge restriksjoner, har hverdagen endret seg. 

Knut-Pedersen_Malling-&-Co_cropped
Vaktmester Knut Pedersen.

– De tre siste ukene har vært spesielle. Det er mye roligere her nå enn til vanlig. Jeg benytter muligheten til å gjøre en del oppdrag som er best å gjøre når det er færre mennesker her, som service på maskinene vi bruker i den daglige driften. I tillegg har vi innført en hel del tiltak for å ivareta sikkerhet, renhold og generelt vedlikehold av Youngskvartalet i en spesiell tid, forteller Pedersen.

 

Les også: Youngskvartalets fantastiske forvandling

Reduserer felleskostnadene 

De nye tiltakene skal sikre både trygge og rene lokaler, men de skal også bidra til å redusere kostnader. 

– Vi skrur blant annet ned varmen og slukker lys der det er mulig, slik at vi kan redusere energibruk og felleskostnadene mest mulig. Jeg passer også på å snakke med leietakerne med jevne mellomrom, slik at vi kan tilpasse lys, ventilasjon, strøm og andre driftsforhold etter deres behov. 

Pedersen lar nå klimaanlegget stå på kun et par timer om dagen i lokaler som ikke benyttes. Hensikten er å hindre fukt og sørge for god luftkvalitet i lokalene. 

Les 7 tips for å redusere energibruk og driftskostnader under korona-epidemien 

Nye rutiner for sikkerhet og vedlikehold 

For med unntak av Sentrum politistasjon, som fortsatt er bemannet 24 timer i døgnet, er det betydelig færre leietakere som benytter Youngskvartalet i disse dager. Flere av de andre leietakerne har flyttet kontoret hjem, og restaurantene har måttet lukke dørene på ubestemt tid. 

– Under normale omstendigheter er det mange øyne og ører som kan plukke opp og varsle om behov i bygget. I disse dager er det ekstra viktig at vi har god oversikt og gjør de tiltakene som trengs for å ivareta lokalene på best mulig måte, sier vaktmesteren. 

Pedersen har blant annet økt sikkerheten.  

 Vi har nå stengt hele bakgården, i tillegg til alle ytre inngangsdører. Leietakere må også ha både kort og kode for å komme seg inn i lokalene, forteller han, og legger til at leietakerne har ulike sikkerhetssystemer. 

Pedersen tar også flere gjennomganger av hele bygget hver ukeog undersøker at alt fungerer som det skal. 

 Når færre mennesker bruker bygget er vi avhengig av å se etter vannlekkasjer og gjøre regelmessige tappetester, slik at vi får sirkulert vannet og holder vannsystemet åpent. I et bygg på 20000 kvadratmeter er det en del tappepunkter, ler Pedersen, og legger til at det krever en del tid. 

Les også: Slik ivaretas næringseiendom vi forvalter. 

Større fokus på desinfisering  

Selv om mange leietakere nå har hjemmekontor, er daglig renhold fortsatt en del av rutinene. Også disse er tilpasset den uvanlige situasjonen. 

 Det er naturligvis mindre avfall, støv og skitt i lokalene når færre av leietakerne bruker byggetSamtidig krever situasjonen større fokus på desinfisering. Derfor bruker vi nå mer tid på å vaske dørhåndtak, heisknapper og andre områder som er utsatt for mye berøring 

Pedersen legger til at det også legges større vekt på denne type renhold i fellesområdene, som fortsatt vaskes daglig til tross for at de blir mindre brukt. 

 Det er flere av leietakerne som fortsatt bruker lokalene med jevne mellomrom. Derfor er det viktig at også fellesområdene fortsettes å rengjøres nøye. 

Gleder seg til et yrende liv 

Pedersen ser for seg at situasjonen kan vedvare enda lenger, men håper at fagmyndighetene tillater at aktiviteten beveger seg mot normalt etter påske. Og da det er ingen tvil om hva han gleder seg mest til. 

 Det blir utrolig fint å få tilbake det yrende livet i YoungskvartaletVi går våren og sommeren i møte, med uteservering og alt som hører til i den hyggelige bakgården vår. Jeg gleder meg til å møte leietakerne og til at de flotte lokalene kan brukes som normalt. 


Les også:

Informasjon til kunder og forretningsforbindelser vedrørende covid-19

Slik ivaretas næringseiendom vi forvalter med teknisk sjef Pål Wrige

"Kontorleietakere på bunnfiske blir nok skuffa" av analysesjef Haakon Ødegaard

"Usikre tider stiller krav til leiekontrakter" av senior forvalter Runar Wangen

Analysesjef Haakon Ødegaards kommentar "Oljesmurt coronanedtur også for eiendom"

 

BESØK VÅRT DIGITALE KUNNSKAPS-BIBLIOTEK 

Tidligere har vi laget e-bøker med tips og råd innenfor:

  • Eiendomsutvikling
  • Investeringer i næringseiendom
  • Proptech
  • Leietakertilfredshet
  • Valg av kontorlokaler

Klikk her for å komme til vårt digitale kunnskaps-bibliotek.

eboker_samlet_web2

 

Kategori: Forvaltning

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.