Datadreven innsikt gir våre kunder konkurransefortrinn
Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 20 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.
Stian Røstgård arbeider med Business Intelligence hos analyseavdelingen i Malling & Co. Fremover vil han programmere løsninger som gir kunder av Eiendomshuset et bredere og bedre beslutningsgrunnlag.
Stian Røstgård motiveres av å skape verdifull innsikt for kunder av Eiendomshuset Malling & Co. |
– Jobben min handler om å programmere løsninger som gjør oss og våre kunder i stand til å ta mer velinformerte valg, innleder Business Intelligence Developer, Stian Røstgård.
– Det kan eksempelvis være reisetidsanalyser som synliggjør hvordan de ansatte i en virksomhet blir påvirket av å flytte lokaler fra ett sted til et annet, eller modeller som gir innsikt om hvor stor ledigheten er innenfor ulike eiendoms-segmenter og geografiske områder, eller programmer som gir kunnskap om hvilke selskaper som er på flyttefot.
Datadreven innsikt fører til bedre beslutninger
Røstgård har siden august 2019 arbeidet hos analyseavdelingen i Malling & Co. Haakon Ødegaard som leder avdelingen forklarer at kombinasjonen av økonomi-, programmering- og forretningsforståelse sikret Røstgård jobben.
Haakon Ødegaard er analysesjef i Eiendomshuset Malling & Co |
– Han har kombinasjonen av de ferdighetene vi så etter. Kunnskap om programmering blir stadig viktigere for oss som brenner for å levere verdifulle analyser, sier analysesjefen og forklarer at Stian imponerte under jobbintervjuet.
Der fortalte Stian om hvordan han hadde tatt initiativ for å effektivisere driften på sin deltidsjobb under studiene.
– Jeg studerte økonomi på Handelshøyskolen BI, lærte meg koding på fritiden og jobbet deltid på en taxisentral. Der tok jeg imot bestillinger over telefon, og for hver eneste bestilling måtte man slå opp i et hefte for å beregne takst og priser. Det var tidkrevende, tungvint og førte til mange feil, forteller Stian og fortsetter:
– Derfor programmerte jeg en priskalkulator på fritiden. Priskalkulatoren ble en suksess - den forenklet og effektiviserte hverdagen på taxisentralen samtidig som antall feil gikk ned. Kort tid etter at alle begynte å bruke programmet, tilbød sjefen å kjøpe priskalkulatoren, smiler Røstgård.
Analysesjef Haakon mener historien viser initiativ, evne til kreativ problemløsning og gjennomføringskraft.
– Dette er ferdigheter vi verdsetter høyt i Malling & Co. Har man ideer til å videreutvikle og forbedre eksisterende løsninger skal man få tid til det, sier Ødegaard.
Viktigheten av kvalitetsdata
Analysesjefen forklarer gode analyser i stadig større grad kommer av å kombinere menneskelig erfaring og kunnskap med teknologi som henter inn og tolker store mengder data av god kvalitet.
– Eiendom representerer store verdier som gjør at det blir svært viktig med god informasjon i beslutningsprosesser. Samtidig er eiendomsbransjen langt mindre transparent og likvid enn for eksempel aksjemarkedet. Derfor er også tilgangen på data av kvalitet viktig, sier Ødegaard og fortsetter:
– Vi har over flere år samlet store mengder data, eksempelvis, når leiekontrakter utløper, hvor mange ledige kvadratmeter det er i markedet eller hvor ulike typer leietakere ønsker sitt kontor. Denne typen ikke-offentlig informasjon gjør at vi får mer presise analyser ved å trekke inn både makro- og mikroperspektiv, avslutter Ødegaard.
Ambisiøs digitaliseringsstrategi
Eiendomshuset har i løpet av de siste årene satset på teknologi som forenkler hverdagen til både kunder og ansatte. Nedenfor kan du lese om noen av initiativene:
Lanserer digital plattform for smartere eiendomsforvaltning:
Tidligere i år lanserte Malling & Co den nye digitale plattformen «Myldre»; en tjeneste som vil forenkle hverdagen til eiere, leietakere og forvaltere av næringseiendom. Plattformen sikrer at gårdeiere, leietakere og eiendomsforvaltere alltid har oppdatert informasjon om sine eiendommer. Vi har allerede mottatt henvendelser fra store, internasjonale aktører som er interessert i løsningen.
Les: Vi lanserer digital plattform for smartere eiendomsforvaltning
Malling & Co utviklet robot som håndterer over 300.000 transaksjoner i året
Malling & Co har satt ned et eget team som arbeider med automatisering. I fjor bisto selskapet Norges første innendørs vinteranlegg, Snø, med å utvikle en løsning som håndterer forretningsførselen av billettsalget. I løpet av ett år er det snakk om 300-350.000 transaksjoner.
Les: Utviklet robot til Norges første innendørs vinteranlegg
Nytt økonomisystem forenkler regnskap og forretningsførsel:
Et nytt økonomisystem kom på plass i januar 2019 ved hjelp av robotteknologi. Det nye økonomisystemet er integrert mot fagsystemer for kontraktshåndtering og CRM. I tillegg er tidligere manuelle prosesser som fakturering automatisert. Resultatet er at vi har mer tid til å arbeide enda tettere med våre kunder, samt at vi har frigjort kapasitet for nye oppdrag.
Les: Omfattende automatisering skal gi mer tid til kunder
Norges første heis med kunstig intelligens ble installert på Ullevaal Stadion:
Den intelligente heisen sender store mengder informasjon til IBMs supercomputer, Watson. Basert på denne informasjonen kan man forutsi eventuelle fremtidige feil, og rette opp i disse feilene før heisen går ut av drift. Alt skjer automatisk i sanntid - supercomputeren både tenker og lærer helt av seg selv.
Les: Ullevål Stadion satser på kunstig intelligens
Robot håndterer 70.000 leverandørfakturaer i året:
Malling & Co har automatisert forretningsførselen av leverandørfakturaer. Eiendomshuset mottar 70.000 slike i året. Og siden 2017 har vår robot håndtert disse. Det innebærer at våre kunnskapsmedarbeidere får mer tid til å drive verdiskapende arbeid.
Økonomidirektør Martin Mehus anslo at roboten hadde utført arbeid tilsvarende ett årsverk i løpet av de første tre månedene i drift.
Les: Roboten Alfred er ansatt hos Eiendomshuset Malling & Co
Vårt eget kontor har blitt en testarena for ny teknologi:
For å kunne gi råd innenfor smarte bygg, samt drifte og optimalisere disse, er det avgjørende med førstehåndskunnskap. Derfor har vi installert en rekke typer sensorteknologi i egne lokaler. Dette omfatter blant annet måling av CO2, bevegelser, belysning, temperatur og lufttrykk, samt en rekke andre parametere. Dataen som innhentes skal lede til gevinster som eksempelvis reduserte rengjøringskostnader.
Les mer om initiativet og mulige gevinster her.
Motta rapporter og informasjon direkte i din e-post
Siste artikler
ARKIV
- november 2024 (5)
- oktober 2024 (7)
- september 2024 (5)
- august 2024 (3)
- juli 2024 (3)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (4)
- april 2024 (4)
- mars 2024 (5)
- februar 2024 (5)
- januar 2024 (6)
- desember 2023 (3)
- november 2023 (6)
- oktober 2023 (5)
- september 2023 (1)
- august 2023 (4)
- juli 2023 (5)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (5)
- april 2023 (3)
- mars 2023 (3)
- februar 2023 (3)
- januar 2023 (5)
- desember 2022 (2)
- november 2022 (3)
- oktober 2022 (11)
- september 2022 (2)
- august 2022 (5)
- juli 2022 (4)
- juni 2022 (4)
- mai 2022 (1)
- april 2022 (5)
- mars 2022 (5)
- februar 2022 (3)
- januar 2022 (5)
- desember 2021 (2)
- november 2021 (5)
- oktober 2021 (3)
- september 2021 (3)
- august 2021 (2)
- juli 2021 (1)
- juni 2021 (8)
- mai 2021 (3)
- april 2021 (1)
- mars 2021 (5)
- februar 2021 (4)
- januar 2021 (7)
- desember 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (4)
- august 2020 (3)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (6)
- mai 2020 (5)
- april 2020 (5)
- mars 2020 (7)
- februar 2020 (3)
- januar 2020 (5)
- desember 2019 (4)
- november 2019 (4)
- oktober 2019 (4)
- september 2019 (4)
- august 2019 (4)
- juli 2019 (6)
- juni 2019 (6)
- mai 2019 (5)
- april 2019 (5)
- mars 2019 (3)
- februar 2019 (4)
- januar 2019 (6)
- november 2018 (6)
- oktober 2018 (4)
- september 2018 (5)
- august 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (4)
- mai 2018 (5)
- april 2018 (7)
- mars 2018 (1)
- februar 2018 (2)
- januar 2018 (4)
- desember 2017 (5)
- november 2017 (6)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (3)
- august 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (1)
- mai 2017 (6)
- april 2017 (5)
- mars 2017 (5)
- februar 2017 (2)
- januar 2017 (8)
- november 2016 (2)
- september 2016 (2)
- august 2016 (1)
- april 2016 (2)
- januar 2016 (1)
- november 2015 (2)
- september 2015 (2)
- august 2015 (1)
- juni 2015 (3)
- mai 2015 (1)
- april 2015 (1)
- mars 2015 (1)
- februar 2015 (2)
- januar 2015 (1)
- november 2014 (2)
- november 2013 (2)
- oktober 2013 (2)
- august 2013 (1)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (2)
- desember 2012 (1)
- november 2012 (1)
- september 2012 (1)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (1)
- mai 2012 (1)
- desember 2011 (1)
- september 2011 (2)
- august 2011 (2)
- mars 2011 (1)
- desember 2010 (1)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (1)
- desember 2009 (1)
- november 2009 (1)
- mars 2009 (4)
- januar 2009 (1)
- desember 2008 (1)
- mai 2008 (1)
- desember 2007 (2)
- november 2007 (1)
- september 2007 (1)
- juli 2007 (1)
- mai 2007 (1)
- april 2007 (1)
- november 2006 (1)
- oktober 2006 (1)
- september 2006 (1)
- juni 2006 (1)
- april 2006 (1)
- februar 2006 (1)
- februar 2005 (1)