RSS header - this is hidden

7 tips for å redusere energibruk og driftskostnader under Corona-epidemien

Skrevet av Stein Randby Dato: 18.mar.2020

Stein Randby deler tips for å redusere energibruk og driftskostnader i Corona-tidene.

Smittevern og hensyn til ansatte og leietakere kommer alltid først

Stein Randby
Stein Randby arbeider med bærekrafts dimensjoner i Eiendomshuset Malling & Co.

Vi er i en spesiell situasjon, og dere skal vite at vi er her for dere om det skulle være noe. Vi følger utviklingen tett, og jobber med å håndtere situasjonen på best mulig måte.

Hensyn til våre kunder, våre forretningsforbindelser, våre medarbeidere og samfunnet for øvrig kommer først. Følg myndighetenes anbefalinger for å begrense utbredelsen av COVID 19, men ikke vær redd for å ta kontakt med oss for å finne gode løsninger for ditt bygg.

 

FOR Bygg med vesentlig redusert virksomhet

I bygg med svært få personer til stede (sammenlignet med normal drift), kan justering av de tekniske anleggene redusere kostnadene til energibruk vesentlig. Tiltak for å redusere energibruk og øvrige driftskostnader fordrer at man først kartlegger bruken av arealene (behovet), smitteverntiltakene som er iverksatt, samt hvilke frihetsgrader man har for å endre modus for tekniske anlegg.

oljefyr_til_blogg_1500px
Stein Randby inspiserer teknisk rom på Ullevål stadion.

 

7 potensielle tiltak For å spare Energi- og driftskostnader

SD-anlegget på bygget er driftens viktigste verktøy for å optimalisere driften etter reell bruk, og vil sammen med energioppfølgingssystemet kunne benyttes i forbindelse med tiltakene nevnt under;

  1. Reduser ventilasjons-luftmengden for arealer som ikke er i bruk.
  2. Reduser driftstiden til tider tilpasset reell bruk.
  3. Reduser innetemperaturen i lokaler det ikke er noen til stede.
  4. Påse at det ikke står på unødvendig lys i lokalene.
  5. Reduser annen strømbruk til teknisk utstyr som PC-er og projektorer. Skal stå i standby eller skrus helt av for ikke å trekke strøm.
  6. Sikre at det ikke er sisterner (toaletter) som lekker, eller annet unødig vannforbruk grunnet manglende tilbakemeldinger fra leietakere.
  7. Kontakt avfallsselskapet og etabler om mulig on-call henting av avfall for å tilpasse frekvens til bruk og redusere tilhørende kostnader.

Bruk SD-anlegg og energioppfølgingssystemene aktivt i perioden!

Vær tett på utviklingen i energibruk på ukentlig basis (Energi-Temperatur-kurve), rapporter avvik og forbedringspotensialer.

 

Klikk her for å sende e-post til Stein Randby.

 

BESØK VÅRT DIGITALE KUNNSKAPS-BIBLIOTEK 

Tidligere har vi laget e-bøker med tips og råd innenfor:

  • Eiendomsutvikling
  • Investeringer i næringseiendom
  • Proptech
  • Leietakertilfredshet
  • Valg av kontorlokaler

Klikk her for å komme til vårt digitale kunnskaps-bibliotek.

eboker_samlet_web2

Kategori: Tips og råd for gårdeiere

SKREVET AV


Stein Randby

Stein startet opp vår rådgivningstjeneste for energi- og miljødimensjonene for næringseiendom i år 2015. Han er utdannet sivilingeniør fra NTNU og kraftanalytiker ved NHH i Bergen. Stein jobber på kryss og tvers i hele Eiendomshuset, samt med eksterne kunder i egen portefølje. En av hans ambisjoner er å få bukt med «eie-leie problematikken» gjennom KPI-management og ved å bygg tillit til tall og dimensjoner mellom byggeier og leietaker. For å understreke at han har 25 års bred erfaring fra bransjen, minner han gjerne omverdenen på at han faktisk har jobbet 2 sesonger som tømmerfløter på Glomma.