RSS header - this is hidden

Byen det er godt å jobbe i

Skrevet av Marianne Johannessen Dato: 13.des.2017

Først ble byen opprustet med bypark og et levende sentrum. Så kom flytoget og de nye innbyggerne. Nå skal et lokalt samarbeid sette byen på kartet for næringslivet.– Historisk sett har det vært vanskelig å få de kontorintensive virksomhetene til Drammen, men nå ligger alt til rette for at det er vår tur. Heisekranene har virkelig begynt å svinge og eiendomsinvestorene er på vei. 

Hans-Petter Tonum
Daglig leder Næringsforeningen i Drammensregionen

Sammen i felles front
Samtidig vet Tonum at det er vanskelig å lokke bedrifter til en by som tradisjonelt er blitt sett på som et veikryss. Han var derfor glad da næringsmeglerne fra Malling & Co Drammen banket på døra med en idé.

Resultatet ble prosjektet Kontordestinasjon Drammen 2025, og med seg på laget har de flere store eiendomsselskaper: ROM Eiendom, Ticon Eiendom, Papirbredden Eiendom, Vestaksen Eiendom, Union Eiendomsutvikling og Brække Eiendom. Disse danner en felles front for å gjøre byen mer attraktiv for kontorbedrifter.

Første steg? Å gjøre næringsaktørene utenfor Drammen bevisste på byens kvaliteter.

WFellesBilder og filmerIllustrasjon og områdebilderOmrådebilderDrammen_DSC0041.jpg

Korte avstander
Samarbeidspartnerne i Kontordestinasjon Drammen 2025 har gjort undersøkelser for å kartlegge hva som skal til for at bedriftene skal flytte kontorene sine hit. Drammen har utviklet seg mye – og de ser at de er et godt stykke på vei. For eksempel vet de at beliggenhet er viktig.

 –Du kommer deg til de fleste sentrale steder og kontorlokaler ved å spasere i 10 minutter fra togstasjonen.

Sverre Broder Lund
Utleiemegler Malling & Co Drammen.

Han trekker frem Husbanken som et eksempel på en bedrift som lykkes med å flytte til den nye kontordestinasjonen. De gikk fra kontorer i en bakgård i Oslo til å få en frontside-plassering i Drammens hjerte. Andre bedrifter i Vestfold- og Oslo-området bør gripe tilsvarende mulighet, enten de vil flytte eller åpne nytt avdelingskontor. For mange er Drammen det første stoppestedet med komplette bykvaliteter , sier Lund.

Last ned vårt siste utleiemagasin her

Moderne by – moderne kontorlokaler
Urbaniseringen av Drammen bidrar til en mer trivelig hverdag for dem som har arbeidsstedet sitt i byen. Kafeer og butikker, vakre Strømsø torg og bygging av sentralt plasserte kontorbygg og konferansehotell skaper liv.

– Drammen har på mange måter blitt en del av Stor-Oslo. Lokalt næringsliv har engasjert seg i utviklingen – samarbeidet mellom aktørene i Kontordestinasjon Drammen 2025 er et eksempel på det. Nå har vi i tillegg satt i gang mange byggeprosjekter med investorer utenfra, som trekker folk hitover, sier Hans-Petter Tonum.

WFellesBilder og filmerIllustrasjon og områdebilderOmrådebilderDrammen_TAB0088.jpg

Inviterer til å oppleve byen
Både Tonum og næringsmeglerne fra Malling & CO Drammen tror byen er i stand til å snakke for seg selv. Derfor inviterte de rundt 50 søkemeglere tidligere i vår, slik at de fikk opplevelsen av Drammen og kontorprosjektene.

 – De studerte infrastrukturen, så på rekrutteringsmulighetene og fikk presentert prospektene vi kan tilby bedriftene som er i gang med flytting eller utvidelse sier Lund

Når flere bedrifter og søkemeglere vil lære hva Drammen byr på, vil Malling & Co Drammen ta dem imot med åpne armer.

– Mange flotte kontorlokaler bare venter på å bli oppdaget, og vi gleder oss til å ønske velkommen. I Drammen har vi plass til alle sier han

Kontorer i Drammen: Byen det er godt å jobbe i - Malling & Co

Samarbeidsprosjektet Kontordestinasjon Drammen 2025 gjør byen mer attraktiv for bedrifter i Vestfold-området og Stor-Oslo. Lær mer om kontorbyen.

Last ned vårt siste utleiemagasin her

Les også kronikk i NE der Tore Opdal Hansen, ordføreren i Drammen, får ordet

Kategori: Tips og råd for leie av næringseiendom

SKREVET AV


Marianne Johannessen

Marianne har jobbet som markedssjef i Malling & Co siden 2010. Hun er glødende opptatt av merkevarebygging basert på samspillet mellom markedsføring, CRM og ny teknologi. Marianne har over 15 års erfaring med markedsføring av næringseiendom men er utdannet profesjonell dykker og er verdens første kvinnelige metningsdykker. Når hun ikke tenker på markedsføring, er hun engasjert i byutvikling, ny teknologi og kultur.